Управление на умората по време на криза – съвети за здравните работници

18:20, 06 апр 20 25 2898 Шрифт:
Цветилена Симеонова Редактор: Цветилена Симеонова

В изключителната ситуация, в която живеем през последните дни, най-натоварената работна среда е в лечебните заведения и именно там служителите са изправени пред извънредни ситуации. Във време, в което здравната ни система е залята от хора, нуждаещи се от грижи, е много трудно да си наложиш почивка. Рисковете от наранявания и инциденти, свързани с умора, могат да бъдат предотвратени от лични стратегии и стратегии на работното място, както и чрез система за управление на риска от умора. Социалните мрежи преливат от снимки на лекари и медицински сестри по целия свят, които изнемогват от умора, безсъние и са на ръба на своите сили. Всички знаем огромната роля на съня и оценяваме неговото решаващо значение за здравните работници. 

„Необходимо е служителите в здравната система, особено тези, които са на първа линия, както и техните ръководители да се опитват да планират повече часове сън в допълнение към времето за възстановяване всеки ден. От особено значение в извънредната натовареност е поддържането на бдителност и здраве по време на работния процес. Да умеем да управляваме умората е отговорност на всички участници в процеса. То изисква планиране и осигуряване на устойчивост в организациите на здравните услуги по време на кризи в общественото здравеопазване. По този начин ще успеем да защитим здравето и безопасността на служителите и техните пациенти“, категорична е д-р Мария Титопулу, зам.-управител на ЛОТ КОНСУЛТ, единствената българска компания по здраве и безопасност, която обслужва мисиите на Европейския съюз.

Член на Международната комисия по здравеопазване ICOH (International Commission on Occupational Health), тя споделя последното ръководство, публикувано от комисията на 2 април, и изпратено ѝ от проф. Фрида Марина Фишер, член на борда на организацията. Проф. Фишер е член на отдела по здравеопазване на околната среда и преподавател в училище за обществено здраве към университета на Сао Пауло, Бразилия.

Практически съвети за управление на умората

За здравните работници:

  1. Приоритизирайте съня, като намалявате задълженията извън работата, доколкото е възможно, докато се почувствате напълно отпочинали.
  2. Използвайте приложения или техники за релаксация, за да подпомогнете настъпването на съня, ако имате проблеми със заспиването (по-дълго от 15-25 минути).
  3. Създайте преди сън режим на лягане и поддържайте обстановката за сън удобна, тъмна, прохладна и тиха.
  4. Избягвайте алкохола, пикантните храни и никотина поне 2-3 часа преди времето за сън.
  5. Избягвайте кофеина поне 5 часа преди лягане (по-дълго, ако е чувствителен към кофеин).
  6. Избягвайте слънчевата светлина / ярките светлини 1,5 часа преди сън, тъй като това може да стимулира вашата циркадна система за насърчаване на будността.
  7. Използвайте стратегически насочена дрямка, за да намалите умората. Кратката дрямка (15-30 минути) може да помогне за намаляване на умората през работното време. По-дългата дрямка (1,5 часа) може да помогне да се предотврати умората преди смяна на работната нощ.
  8. Намерете колега, който да бъде приятел за проверка на начина, по който се справяте.
  9. Внимавайте за признаци и симптоми на умора в себе си и колегите (напр. прозяване, затруднена концентрация, емоционална нестабилност, недостатъчна логика, лоша комуникация).
  10. Съобщавайте на мениджър, когато се чувствате прекалено уморени за работа.

За мениджъри:

  1. Общувайте с персонала относно неговата гъвкавост за работа, когато е необходимо, като избягвате последствията за онези, които може да имат ограничена достъпност. Когато работниците не са в състояние да създадат ефективни планове за действие с извънработна помощ, може да се създаде ненужен стрес и да бъде намалено времето за извънработно време, отделено за възстановяване.
  2. Осигурявайте ежедневни комуникационни срещи с персонала, за да споделяте информация за нуждите на работния час и работните процеси.
  3. Обучете персонала относно стратегиите за сън и самообслужване.
  4. Опитайте се да ограничите персонала за планиране на продължителни смени (> 12 часа). Разширените смени увеличават риска от инциденти, свързани с умората, както и увеличават времето за излагане на работниците на инфекциозни заболявания и други опасности на работното място.
  5. По време на криза осигурете минимум 10 часа почивка между смените (всеки 24-часов период) и един пълен ден почивка на седем дни за адекватен сън и възстановяване.
  6. Осигурете стратегии за персонала, който да прави кратки почивки на всеки 2 часа по време на смените си, включително и по-дълги за хранене.
  7. Помислете за предоставяне на поддържащи услуги на място (например пране, спални, здравословна храна и напитки).
  8. Наблюдавайте персонала за признаци и симптоми на умора (т.е. прозяване, затруднено концентриране, емоционална нестабилност, недостатъчна логика, лоша комуникация).
  9. Уверете се, че целият персонал има приятел, който да наблюдава за признаци и симптоми на умора и други лоши здравословни резултати.
  10. Помислете дали да създадете сигнал или някаква процедура, за която работниците да съобщят, когато смятат, че те или колегата са прекалено уморени за работа, потенциално допринасящи за опасна ситуация

TOPNOVINI.BG призовава за дисциплинирано и отговорно поведение пред изпитанието COVID-19. Да се обединим около каузата да запазим живота и здравето на най-близките си.
#ОстаниВкъщи - спаси човешки живот!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама