Кои са най-желаните работодатели за студентите у нас?

13:58, 14 апр 20 25 1998 Шрифт:
Виолета Иванова Редактор: Виолета Иванова
Кока Кола ХБК, А1 България и Летище "София" са сред най-желаните работодатели сред студентите в страната. Това показва изследване, проведено от социологическа агенция „Тренд” и инициирано от „Българската асоциация за управление на хора” (БАУХ) и „Българското дружество за връзки с обществеността” (БДВО).
 
В него са взели участие над 1 000 студенти – редовна форма на обучение в български висши учебни заведения. То има за цел да изследва какви са очакванията на хората, които тепърва ще започват трудовия си път, както и техните нагласи и предпочитания към работодателите в страната.
 
Сигурността и стабилността са сред ключовите фактори за младите хора при избор на работно място, показват още резултатите от представително проучване „Най-желаният работодател в България“ проведено през месец февруари 2020 г. Епидемията от COVID-19 оказва сериозно влияние върху пазара на труда у нас, затова сигурността и стабилността, която компаниите дават на хората в началото на техния кариерен път, придобиват още по-голяма важност.

78% от студентите са уверени, че в България има компании, които отговарят на всички техни изисквания, а 62% вярват, че могат да намерят желаното работно място у нас.

49% от анкетираните студенти биха искали стартовата им заплата в някоя от тези компании да е между 1 201 лв. и 2 000 лв.

Очакванията на младите хора стават още по-актуални в ситуация като настоящата, когато осигуряването на адекватни доходи, стабилност и грижа за служителите се превръщат в приоритет за участниците на пазара на труда. Ако компаниите бяха хора, то студентите искат от тях да са честни, съвременни, креативни хора, на които може да се разчита.

На първите пет места в класацията за най-желани работодатели попадат 11 фирми от сфери като бързооборотните стоки, телекомуникациите, технологиите, авиацията, горивата и фармацията, като някои от тях поделят равен резултат.

Топ 5 на най-желаните работодатели в България:

Кока Кола ХБК
А1 България и Летище „София”
БТК (Vivacom) и „Теленор” България
IBM България, „Лукойл” България, „Лукойл” Нефтохим Бургас, Nestle България, Sopharma
Hewlett Packard GDBC

Очакванията на младите хора са, че ако започнат работа в някоя от желаните компании, те ще постигнат кариерно развитие, добри доходи, нови умения и опит и не на последно място – сигурност и стабилност. Всички тези очаквания придобиват още по-голямо значение в периода на извънредното положение, което влияе не само на здравната ситуация у нас, но и на състоянието на икономиката.

Основните мотиватори за работа на новото поколение на пазара на труда са справедливото възнаграждение (69%), научаването на нови неща и саморазвитието (68%), оценяването на усилията от страна на работодателя (51%) и връзката между личните постижения и възможностите за растеж (50%).

Своите качества, които те посочват като най-важни за започване на работа, са: знания и умения (60%), самоорганизираност (45%), умение за бързо учене (44%), креативност (43%) и чувство за отговорност (42%). Специализираните портали за работа (40%), препоръки от приятел (29%) и социалните мрежи (21%) са трите най-често използвани канала, по които младежите се информират за потенциалните възможности за работа.

По-голямата част (77%) от следващите редовно обучение биха искали да работят по специалността си. Предпочитанията на младежите към българските и чуждестранните работодатели в страната са на сходно ниво, с лек превес към международните компании (21%) спрямо 19% за местните фирми.


Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама