Астрономи откриха свръхрядък тип галактика

16:30, 26 май 20 / Култура 25 2084 Шрифт:
Юлиан  Тодоров Редактор: Юлиан Тодоров

Астрономи откриха много любопитен обект, който никога досега не са виждали. Те заснеха изображение на свръхрядък тип галактика, наречена R5519, която се намира на 11 милиарда светлинни години от Слънчевата система, предаде БГНЕС.

Галактиката е с маса подобна на Млечния път и има форма на пръстен, като именно затова астрономите я наричат "космически огнен пръстен." Разкритието ще разбуни хипотези за най-ранното формиране на галактическите структури и как те се развиват.

Галактиката изглежда като кръг с масивна дупка в средата, чиито диаметър е 2 милиарда пъти по-голям от разстоянието между Земята и Слънцето. С други думи тя е 3 милиона пъти по-голяма от диаметъра на свръхмасивната черна дупка в галактиката Месие 87.

Д-р Тианцян Юан от Австралийския център за астрофизика на триизмерните небесните тела (ASTRO 3D), каза: „В нея има звезди със скорост 50 пъти по-голяма от тези в Млечния път. По-голямата част от тази дейност се осъществява в пръстена му - така че наистина е огнен пръстен."

Астрономите са използвали спектроскопичните данни на WM Keck Observatory в Хавай. Те заснели изображенията с помощта на космическия телескоп Хъбъл на НАСА, за да идентифицират необичайната структура.

Съавторът на 3D ASTRO, д-р Ахмед Елагали от Международния център за изследвания на радиоастрономията в Западна Австралия, заяви, че „изучаването на R5519 ще помогне да се определи кога са започнали да се образуват спираловидни галактики“.

Друг съавтор, професор Кенет Фрийман от Австралийския национален университет, каза: „Откритието ще помогне за разбирането на това как са се образували галактики като Млечния път“.

„В случая с тази пръстеновидна галактика, ние поглеждаме назад в ранната Вселена преди 11 милиарда години, във време, когато галактическите дискове едва са се сглобявали. За сравнение, дискът на нашия Млечен път е започнал да се образува едва преди около 9 милиарда години. Това откритие е показател, че сглобяването на дискове в спираловидни галактики се е случило през по-дълъг период, отколкото се смяташе досега", допълва ученият.

Доказателствата сочат, че става въпрос за тип, известен като „колизионна пръстеновидна галактика“, което я прави първата разположена в ранната Вселена. В близката „локална” Вселена те са 1 000 пъти по-редки от вътрешно създадения тип. Изображенията на много по-далечната R5519 са отпреди около 10,8 милиарда години, само три милиарда години след Големия взрив. Те показват, че колизионните пръстеновидни галактики винаги са били изключително редки.