Как Covid-19 накара учителите да преодолеят страха от дигитално образование

14:12, 03 юни 20 25 1985 Шрифт:
Цветилена Симеонова Автор: Цветилена Симеонова

Ивелина Атанасова е бизнес консултант, който се занимава с маркетингови стратегии. През последните шест години, базирайки се на опита от бизнес сферата, започва да прави продукти, свързани с трансформацията и иновациите в образованието, и така се ражда фондация DIGITALKIDZ.

Във връзка с отражението на коронавируса върху образованието Ивелина ще сподели своя опит в новото събитие на URBO - първата голяма конференция, насочена към малкия и среден бизнес в сферата на услугите след коронавируса, ще се осъществява онлайн от 2 до 4 юни. COBIZ-20: Business after the world pandemic се организира от URBO и Joker Media Rental, за да стартира дебат за икономическите и финансови предизвикателства и възможности в следващите месеци.

Пред TOPNOVINI.BG Ивелина сподели, че пандемията се е отразила шоково на образованието. „Всички очаквахме 2020 г. да бъде различна -  поне хората, които се занимаваме с бизнес, очаквахме да има криза, да има промени. Но не мисля, че някой е бил подготвен за това кризата, пандемията и промените да засегнат по едно и също време целия свят“, обясни тя.


Снимка: CanStockPhoto

От години се говори, че дигиталните технологии трябва да влязат в класните стаи. „Истината е, че българската образователна система продължаваше да бъде резистентна и голяма част от българските директори и учители довчера се гордееха с това, че заключват телефоните на децата преди началото на всеки час. А Covid-19 ни накара да станем изцяло дигитално учещи за по-малко от 24 часа. Оценяваме, че стресът е изключително голям – но се надявам, че този стрес и тази промяна ще ни покажат, че технологичното бъдеще вече е факт. И че е нужно да се изготви ясен план със стъпковидни промени, така че технологиите да влязат целесъобразно и много по-планирано в класните стаи от следващата година“, посочи Ивелина.

Според нея технологичното време вече е дошло. „DIGITALKIDZ започна обществения диалог по темата преди близо шест години. Но нежеланието за промяна на преподавателите беше много силно. И то е обяснимо – всички международни изследвания, които са правени по отношение на дигитализацията на класните стаи в България, показват, че над 70% от българските преподаватели имат много ниска или никаква дигитална грамотност и нямат никакъв опит с използване на иновативни образователни инструменти в класните стаи. Така че беше нормално и обяснимо защо когато се повдигаше общественият диалог за промяна, имаше много силна съпротива тя да се случи. Истината обаче е, че не можем да върнем времето назад, така че една пандемия като Covid-19 наложи тази промяна да се случи въпреки резистентността и въпреки нежеланието. Вярвам, че от тук нататък нещата ще бъдат много по-лесни, защото българските преподаватели, учениците и родителите успяха да преодолеят страха от дигиталните технологии. А когато падне тази съпротива, промяната ще бъде много по-лесна и устойчива за в бъдеще. Няма как да избягаме от нея”, категорична е тя.


Снимка: CanStockPhoto

Ивелина сподели още, че през последните няколко години МОН планира дигитализацията на класните стаи. „Не знам дали е благодарение на Covid-19, или просто нещата съвпаднаха, но преди три седмици те излязоха с една програма за STEM центрове в училищата и за промяна на образователната среда с един много подробен наръчник как това нещо трябва да се случи, отговаряйки на всички световни стандарти. За първи път вместо да говорим и да се сочим с пръсти един друг, прехвърляйки вината, в България започва да се вижда промяната, която е целесъобразна, планирана и организирана под ръководството на МОН", обясни тя.

Ивелина подчерта, че този път дигитализацията се прави по правилния начин - реорганизирайки средата, в която децата учат, включително обзавеждането, начина, по който те стоят, начина, по който комуникират в рамките на образователния процес, и т.н. "Сменят се методологиите и инструментите, с които преподавателите и учениците работят. И тази промяна се прави на ниво учител – родител – ученик. И искрено се радвам, че нещата този път се случват точно по този начин, който трябва – ръка за ръка бизнесът и училището, министерството и неправителственият сектор започват да вървят смело напред към промяната. Единственото нещо, което ни подари Covid-19, е да бъде преодолян този страх, защото промяната е факт и се случва. Covid-19 ни помогна да тръгнем смело напред и да не поглеждаме вече към миналото, което е неефективно“, каза още тя.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама