Кои са най-печелившите компании от сегашната криза?

10:18, 06 юли 20 25 2580 Шрифт:
Мануела Алексова Редактор: Мануела Алексова

Основният корпоративен резултат от всяка криза - финансова или друга, са губещи компании. Но винаги има и победители - да, по-малко са като бройка, но изпъкват заради уменията си да се справят с трудностите и да излязат по-силни. Борсовите компании, най-вече в САЩ, се радват на бумтящ фондов пазар, който за мнозина е балон. Но Financial Times изготви класация на печелившите листвани дружества, които са преуспели в пандемията, като за целта изчислява добавената им пазарна капитализация от началото на годината до 18 юни.

  1. Amazon

Сектор: е-търговия Добавена пазарна капитализация: 401.1 млрд. долара

РЕКЛАМА

В разгара на пандемията Amazon се превърна в жизненоважен доставчик за много потребители на основните стоки и продукти. В един момент компанията дори трябваше да затваря складовете си за поръчки на "неосновни артикули". После дойдоха и рекордните приходи, но и нарастващите разходи, коментира Financial Times. В компанията бяха наложени строги мерки за безопасност на служителите, като според изпълнителния директор Джеф Безос за тях може да бъдат похарчени около 4 млрд. долара. Което пък може да доведе до първата загуба за тримесечие от 2015 г. насам. Въпреки това ускореното онлайн пазаруване и търсенето на облачните услуги на Amazon доведе компанията до рекордна цена на акциите, а пазарната капитализация надмина 1.3 млрд. долара, което прави гиганта третата най-голяма публична компания в света.

  1. Microsoft

Сектор: технологии Добавена пазарна капитализация: 269.9 млрд. долара

Атанас Арсов, Nordics: Най-добри сме в иновативните продукти за дентална грижа

СЪДЪРЖАНИЕ ОТ НОРДИКС

Атанас Арсов, Nordics: Най-добри сме в иновативните продукти за дентална грижа

Преходът на Micrоsoft към облачни технологии при управлението на сегашния изпълнителен директор Сатя Надела постави компании в отлични позиции, и то в свят, където отдалечената работа е навсякъде. Много компании използват за своя дигитална основа клауд платформата на гиганта Azure. А само в един ден през април комуникационното приложение Teams е било използвано от 75 млн. души спрямо 20 млн. през миналия декември. Рекордните 90 млн. души пък са се включили в гейминг услугата Xbox Live през април. Пазарната капитализация надхвърли 1.5 трлн. долара, малко след Apple.

  1. Apple

Сектор: технологии Добавена пазарна капитализация: 219.1 млрд. долара

Всичките 500 магазина на Apple бяха принудени да затворят, но въпреки това групата успя да достигне 58.3 млрд. долара приходи през първото тримесечие благодарение на отличните онлайн продажби. Apple пусна нови модели на iPhone, iMac и MacBook Air, с което отговори на нарасналото търсене за работа в домашни условия. Компанията стана първата, надминала 1.5 трлн. пазарна капитализация.

  1. Tesla

Сектор: автомобили Добавена пазарна капитализация: 108.4 млрд. долара

В началото на май основателят на Tesla Илън Мъск обяви, че цените на акциите на компанията му са прекалено високи. Но оттогава те скочиха още повече. Инвеститорите гледат на компанията като на лидер в електромобилността, с голяма преднина пред традиционните производители. А Мъск тепърва иска да пуска роботаксита...

  1. Tencent

Сектор: технологии Добавена пазарна капитализация: 93 млрд. долара

В момента на изолация китайските потребители увеличиха ползването на услугите на гиганта от Шънджън. С десетки милиони нараснаха клиентите на игри, музикален и видео стрийминг и чат приложението WeChat, което е използвано за всичко - от пазаруване до измерване на здравните показатели. С натрупаните ресурси компанията се насочи към придобиване на европейски компании от финтех сферата, гейминга и други индустрии.

  1. Facebook

Сектор: технологии Добавена пазарна капитализация: 85.7 млрд. долара

Рекламният бизнес на Facebook пострада от пандемията, но в същото време скочиха потребителите на социалната мрежа, която пусна нова видеочат услуга, онлайн магазин и други платформи. Нараснаха и критиките към компанията заради невъзможността да спре разпространението на реч на омразата и фалшиви новини.

  1. Nvidia

Сектор: технологии Добавена пазарна капитализация: 83.3 млрд. долара

Графичните карти на Nvidia са най-известните в цял свят, но производителят далеч не залага само на тях. Чиповете му се използват за продуктите на бъдещето като системи за машинно самообучение, автономни коли, е-търговия и др. Центровете за данни в цял свят пък са сред най-големите клиенти на групата от Санта Клара в Калифорния и изглежда, че търсенето тепърва ще нараства.

  1. Alphabet

Сектор: технологии Добавена пазарна капитализация: 68.1 млрд. долара

С напредването на корона кризата рекламните приходи на Alphabet намаляха, но компанията показа завидна устойчивост. Приходите на YouTube продължиха да нарастват, облачната платформа на Google отчете още и още нови клиенти, а видео чат приложението Meets и магазинът за апликации Play Store спечелиха от преминаването към работа и забавление от дома.

  1. PayPal

Сектор: разплащания Добавена пазарна капитализация: 65.4 млрд. долара

Пионерът в онлайн разплащанията остана търсен и в периода на пандемията. Компанията пусна нови услуги за търговци и клиенти, а в един момент дори отговаряше за разпределението на 1 млрд. заеми от страна на щатското правителство към малки и средни фирми. Същевременно финтех приложението й Venmo отчете още повече потребители.

  1. T-Mobile

Сектор: телекомуникации Добавена пазарна капитализация: 59.7 млрд. долара

Щатският мобилен оператор спечели от карантината, при която клиентите й станаха по-зависими от телефоните си. В същото време пандемията ускори и сливането с конкурента Sprint, който я направи третата най-голяма в сектора.

  1. Pinduoduo

Сектор: е-търговия Добавена пазарна капитализация: 55.2 млрд. долара

Китайската платформа за онлайн търговия се възползва, след като стотици милиони китайци избраха телефоните си за пазаруване като заместител на затворените молове.

  1. Netflix

Сектор: медии Добавена пазарна капитализация: 55.1 млрд. долара

Netflix добави два пъти повече абонати от очакванията си през първото тримесечие.

13. Meituan Dianping

Сектор: е-търговия Добавена пазарна капитализация: 53.6 млрд. долара

Приложението на китайската компания покрива почти всичко: от доставка на храни до резервации на пътуване, които бяха ударени, но в последните два месеца възстановиха продажбите си

  1. Shopify

Сектор: е-търговия Добавена пазарна капитализация: 51.4 млрд. долара

62% повече онлайн магазини бяха направени с платформата на Shopify само между 13 март и 24 април.

  1. Zoom Video

Сектор: технологии

Добавена пазарна капитализация: 47.9 млрд. долара

Zoom се превърна в един от символите на работата от дома, а потребителите на платформата за конферентна връзка достигнаха 300 млн. на ден през април

Водещите сектори

Фармацевтика

Фармацевтичните компании работят в нецикличен сектор - хората винаги ще се нуждаят от медикаменти. Но коронавирусът им отдели още по-голяма роля - да открият лечение и дори ваксина срещу COVID-19. Лекарствата за третиране на инфекции са носили едва около 46 млрд. долара през 2019, далеч по-малко от 176 млрд. долара за тези за лечение на ракови заболявания, показва проучване на консултантската компания EY. Това съотношение може и да се промени още през тази година, тъй като много от корпорациите работят върху ваксини и различни лечения. AstraZeneca обяви, че има капацитет да произведе един милиард дози на потенциалната ваксина, разработвана от Университета в Оксфорд. Компанията Avacta пък работи по 10-минутен тест в домашни условия за COVID-19. В същото време един от негативните ефекти в индустрията са отложените договорени вече сливания.

Облачни услуги

Облачните услуги бяха фокус на голяма част от технологичните компании още преди пандемията, но сегашната криза ускори внедряването им сред все повече клиенти. Преди месец Microsoft обяви, че ще изгради първия си център за данни в Италия на стойност 1.5 млрд. долара, а преди два - такъв за 1 млрд. долара в Полша. Amazon също отвори такъв в Италия. Редица гиганти очакват използването на тези услуги да нарасне още повече в следващите месеци заради работата от дома. Zoom пък обедини усилия с Oracle Corporation в разширяването на облачния си бизнес.

Е-търговия

Съвсем естествено много потребители преминаха онлайн в пазаруването си по време на пандемията. Което пък принуди онлайн гигантите да разширят бизнеса си, за да отговорят на нарасналото търсене. Amazon например обяви, че ще добави 100 000 нови служители в складовете си. Най-рязка беше промяната в доставката на хранителни стоки, където традиционните играчи навлязоха със значителни инвестиции. Очакванията са дори след края на пандемията в много страни е-търговията да остане предпочитан начин за пазаруване дори и на неосновни стоки като дрехи и дори автомобили.

Гейминг

Коронавирусът промени начините, по които потребителите се забавляват и играят. Проучване на Deloitte показа, че от средата на март до 20 юни 48% от анкетираните потребители от всякакви възрасти са пробвали видеоигри, включително 69% от милениълите и 75% от тъй нареченото поколение Z (родените между 1996 и 2010 г.). Това се отразява на всички компании по веригата в сектора - от производителите на видеокарти като Nvidia и AMD, през тези на конзоли и компютри до самите разработчици на игри. С бързи темпове се развиват и платформите за облачен гейминг, които след време може да заменят сегашните лидери.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама