В Деня на София няма как да подминем една тема, за която през последните години данъкоплатците платихме скъпо – злополучните столични ремонти.
Но в най-корумпираната страна в ЕС това вече никой не го изненадва. Въпросът е – докога ще търпим? И понеже българинът е известен с късата си памет, днес ще припомним само малка част от ремонтите на ремонтите. И от ремонтите на ремонтите на ремонтите в София.
Пушилка от кърпежи на парче по „Графа“
Снимка: БГНЕС
Ремонтът на ул. „Граф Игнатиев“ стана пословичен със своите ремонти на ремонта. И ремонти на ремонтите на ремонта. След като продължиха цяла година и съсипаха част от бизнеса в района, ремонтните дейности приключиха през май месец миналата година. Тогава кметът на София Йорданка Фандъкова съобщи, че по 15 от общо 40 обновени декари от обекта са установени некачествени дейности. Тя обаче заяви, че заради „няколко криви плочки“ нови ремонтни дейности няма да има. Така общината спести солидна санкция на строителя. А за столичани останаха неудобствата от калпавото му изпълнение.
Общественото недоволство обаче едва тогава започна. В центъра на вниманието се оказаха злощастните „перки“ – бетонните ограничители около трамвайните релси по цялата улица. След редица инциденти с възрастни хора те бяха заменени от чугунени колчета.
Снимка: БГНЕС
Още през лятото се наложи и първият ремонт на ремонта - по настилката в рамките на трамвайното трасе, тъй като се оказа, че не е предвидена фуга, която да „обира“ температурното разширение на материалите при горещо време. Заради това десетина дни след официалния край на ремонта част от новите плочки се надигнаха и се наложи да бъдат сменени. В последствие по цялото протежение на улицата бяха изрязвани липсващите при поставянето на плочките фуги.
Но нещата не свършиха до тук. След това по „Графа“ започна да се вдига пушилка от кърпежи на парче. През 2020 г. улицата отново създаде главоболия на общината. На 13 март от организацията „Спаси София“ сигнализираха, че в пълно нарушение на законите улицата се ползва без издаден Акт 16. А през май месец се оказа, че ремонтът на ремонта е за ремонт. Причината този път беше разместен паваж близо до трамвайните релси в посока ул. „Иван Шишман“ - по тази отсечка се работеше в началото на март. Разместени и изпочупени плочки от новата настилка се оказа, че има и при кръстовищата с улиците „Любен Каравелов“, „6 септември“, „Солунска“ и „Княз Александър І“.
На фона на всичко това – малко преди местния вот миналата година, премиерът Бойко Борисов разказа, че „Графа“ се е превърнала в любимата му улица след ремонта.
Ремонтът на цялата зона около „Графа”, заедно с пл. „Славейков“, извършен от „Джи Пи Груп“, бе на стойност 24.5 млн. лева. Кметът на София Йорданка Фандъкова наложи санкции на фирмата заради некачествено изпълнение на строителните дейности. Заради ремонта бившият заместник-кмет на София Евгени Крусев е обвиняем, а делото срещу него се гледа от Специализирания наказателен съд.
Ремонт на ремонта и на част от „Искърско шосе“
Снимка: БГНЕС
Едва преди няколко дни Столична община започна да прави и ремонт на ремонта в участъка на „Искърско шосе“ пред жп гара „Искър“. Нищо, че ремонт там бе извършен едва преди 10 месеца.
За проблема алармираха от „Спаси София“. „Нов ремонт на ремонта - този път на бул. "Искърско шосе", само 10 месеца след предишния ремонт. Новият асфалт по цялото пътно платно около Гара Искър е изкъртен, тъй като всички шахти са пропаднали. Според работниците под шахтите е имало кухини с дълбочина от около един метър и единственият начин за закърпване на положението е ново затваряне на булеварда“, посочи в свой пост във Facebook организацията.
От общината заявиха, че изпълнителят е върнат за своя сметка да извърши укрепване на всички шахти и цялостно преасфалтиране на посочения участък.
417 дни ремонт на 500-метрова улица
Снимка: "Спаси София"
Точно 417 дни продължи ремонтът на 500-метровата столична улица „Иван Вазов“. Той започна през юни 2018 г. с амбицията да приключи до есента. През ноември обаче проектът бе зазимен заради недоволство от страна на живеещите на малка уличка и спорове как точно да изглежда тя. Работата бе подновена през февруари 2019 г., като нови плочи и бордюри бяха наредени по единия тротоар, след което бе положен и нов водопровод.
Три месеца по-късно обаче тротоарът отново бе разбит – този път заради екипи на ЧЕЗ, които ненадейно установили, че под земята има стар и износен 10-киловолтов кабел и се налага спешната му подмяна. Няколко месеца по-късно пък беше установено, че за подмяна е и магистралният топлопровод. Загадка остава защо подмяната не е била заложена в проекта за обновление на тези улици, които се обновяват с европейски пари. Така и през 2020 г. ул. „Иван Вазов“ отново без затворена за основен ремонт – 9 месеца след откриването ѝ.
Ремонт на ремонта и на бул. „Дондуков“
Снимка: БГНЕС
Реконструкцията на бул. „Дондуков“ започна в началото на юли 2017 г. и продължи над пет месеца. На 15 септември бяха пуснати за движение две отсечки от него - участъците от Министерския съвет до улица „Раковски“, където настилката е паваж, и от улица „Кракра“ до бул. „Васил Левски“. Месец и половина по-късно обаче се наложи част от вече ремонтираното отново да бъде ремонтирано.
Подмяната на подземната инфраструктура и настилката на бул. „Дондуков“ се превърнаха в един от най-обсъжданите ремонти в София по онова време. Първоначално имаше дебат дали да се запази паважът, който съществуваше в отсечката от Министерския съвет до бул. „Васил Левски“. В последствие граждани многократно сигнализираха за некачествено изпълнение на част от работата, а от общината обясняваха, че следят стриктно за това и няма да плащат за некачествена работа.
Качеството на полагане на новия паваж беше критикувано от граждански организации като „Спаси София“. Малко след приключването на ремонта част от маркировката се изтри, тъй като беше начертана върху пясък, наложи се и пренареждане на паветата на места, тъй като бяха пропаднали. А още при първите дъждове след приключването на дейностите по булеварда започнаха се появяват солидни локви върху пешеходна пътека.
През 2018 г. пък отново се наложи да се прави ремонт на ремонта на ремонта. Тогава се появиха неравности и дупки, както и откачени ограничители на прилежащата велоалея.
Бул. „Линкълн“ даде дефекти още по време на ремонта
Снимка: "Спаси София"
През 2019 г. Столична община започна ремонт на бул. „Линкълн“ в ж.к. „Овча купел“. Докато течаха ремонтните дейности обаче някои участъци започнаха да се разпадат. За това информираха от „Спаси София“.
„Практиката ремонт на ремонта продължава и отново е за сметка на нашите пари, време и качество на градската среда“, посочиха тогава от организацията. Те настояха за преправяне на водещите ивици за незрящи, които бяха абсурдно разположени и караха хората да заобикалят всякакви препятствия - вкл. и пътни знаци.
Припомняме, че ремонтът предизвика полемика и след като не беше осигурена велоалея, въпреки че такава бе предвидена в плановете на Столичната община.
Докога ще ремонтираме ремонтираното?
Снимка: БГНЕС
Едва ли има смисъл да продължаваме да изброяваме случаите през последните години, в които се е налагало да ремонтираме вече няколко пъти ремонтираното.
Едно обаче е ясно - ремонтите на ремонтите в София създадоха толкова отрицателни емоции на софиянци, че вече едва ли има някой ентусиазиран за бъдещите реконструкции.
Вероятно затова и се чуха множество гласове срещу предложението за нова визия на площад „Света Неделя“. И притесненията не са неоснователни, тъй като управлението си е същото. И проектантите – също.
Добави коментар