Нова технология за етикети

15:00, 23 сеп 20 25 2210 Шрифт:
София Бояджиева Автор: София Бояджиева

Закупуването на големи количества хранителни продукти от магазините често води до изхвърлянето им в контейнера за боклук, вместо да се използват по предназначение - за консумация. Причините за това са най-различни: здравословни, прекомерно зареждане с бързо развалящи се продукти, както и кулинарни катастрофи, чиито резултати не стават за нищо. Много хора изхвърлят храна, когато ѝ изтече срокът на годност, което не винаги е добро решение. При правилно съхранение, продуктите могат да бъдат консумирани по-продължително време: с дни (хляб), със седмици (ябълки, чипс), с месеци (бисквити, зърнени закуски) и дори с години (сухи макарони, консерви), след изтекъл срок на годност. При взимането на решение дали един продукт е годен за ядене най-често се използват сетивата. Установяваме дали мирише добре, дали изглежда добре, дали му е променен цветът. Въпреки тези сравнително сигурни подходи, температурата остава основният показател за промяната на хранителните продукти. Затова новата компания "Мимика" (Mimica), базирана в Лондон, е разработила етикети, реагиращи на температурни промени.

Етикетите на Мимика служат като индикатори за свежест и могат да се поставят като стикер върху храна или капачка на бутилка. Етикетът съдържа биореагиращ гел, който реагира със същата скорост, с която определената храна се разваля. Доктор Джорджия Рачи, ръководител на научните изследвания в Мимика, обяснява, че конструкцията на индикатора е сравнително проста. Неравна повърхност е покрита с гел, към която се добавя активатор, реагиращ с него и разграждащ структурата му, превръщайки го от твърд в течен. По такъв начин при докосване на етикета, когато храната е свежа - той е гладък, а при развалена храна се усещат неравностите. Лявата страна на етикета е винаги гладка и дава възможност за сравнение, за да сме сигурни какво е усещането на индикатора при свежа храна.

Гелът е направен от хидроколоиден полимер, базиран на полизахарид и може да се калибрира според съставките на продукта, за да съвпада със скоростта на разваляне на определената храна. Освен това гелът реагира на температурата, разграждайки се по-бързо при съхранение в стайна температура, в сравнение с продукт оставен в хладилника. Една от причините, поради които сроковете за годност са толкова кратки, е че хранителните фирми предполагат най-лошия вариант на съхранение на продукта. Мимика предлага по-точна алтернатива, която взема предвид къде и как се държи хранителният продукт.

Идеята за реагиращи на температурата етикети, не е нова. През 2017 г. хранителната верига във Великобритания "Сейнсбърис", пуска на пазара етикети за шунка, които си променят цвета от жълто до лилаво, след отварянето на продукта и реагират при температурни изменения. Въпреки това, индикаторите на Мимика се отличават с това, че са осезаеми чрез допир. Идеята се ражда докато Солвейга Пакстете, основателят на компанията, работи върху проект за хора с увредено зрение, чиято цел е намаляването на нарастващите нива на диабет и наднормено тегло при тях. Проблемът, точно как човек с подобно увреждане може да разбира кога определени продукти не са годни за консумиране, е довел до посоката на развитие на Мимика, свързана с етикетите. Чрез новия продукт не само хората с увредено зрение биха могли да подобрят начина си на живот, но и всички други могат да получат по-точна и вярна информация за свежестта на продуктите си.

Всеки етикет е за еднократна употреба, но може да се рециклира и струва само едно английско пени. Такава цена е не само е добра инвестиция за потребителя, но е и невероятен шанс за компаниите да намалят драстично хранителния си отпадък.

За в бъдеще подобен продукт би могъл да се използва както в медицината, така и в козметиката. Засега производителят на млечни продукти датско-шведската "Арла" (Arla) е подписал договор с Мимика и след няколко месеца ще бъдат пуснати на европейския пазар продукти с въпросните етикети. Благодарение на финансирането от частни инвеститори и държавни субсидии, малката лондонска компания вече е стигнала до първото производство на капачки за бутилки на сокове, които ще бъдат разпространени в хранителните магазини в Европа. Те ще са на пазара до края на 2020 г.

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама