Измина почти година от последните местни избори в София, които за трети път спечели зам.-председателят на ГЕРБ Йорданка Фандъкова. По време на предизборната кампания тя обеща промяна на целия градски транспорт, но единствените видими резултати са в ръководството на общината - зам.-кмет стана бившият министър по транспорта Кристиан Кръстев.
Фандъкова беше критикувана от претендентите за поста за начина, по който се управлява публичния транспорт в столицата.
Функционалност
Основният проблем за софиянци продължава да бъде неговата функционалност. Той все още не е нито бърз, нито удобен. Въпреки водените дебати за синхронизация между диспечерските системи, за да може човек, когато излезе от метрото, да не чака 10-ина минути, за да се качи на автобус, резултат няма. В крайните квартали на столицата отново се чака по 40-50 минути, за да дойде автобус.
От "Спаси София" се оплакаха, че в Столичния общински съвет бавят предложенията им, свързани с подобряването на градския транспорт. Като пример общинският съветник Борис Бонев посочи предложената от него нова автобусна линия, която да свързва презастроените южни квартали на столицата. Предложението е внесено през месец януари, но до решение така и не се стигнало.
Съветниците обаче взеха решение да закрият нощният транспорт в София. Причината е, че не оправдава разходите. Така столицата ни загуби един от малките поводи за международна гордост.
Обществените поръчки
На дневен ред стои и въпросът с обществените поръчки, за които Фандъкова е непрекъснато атакувана. Най-пресен е примерът с обществената поръчка за доставката на авточасти за две години за 2,85 млн. лв. за новите китайски автобуси, обявена преди месец.
Според председателя на гражданското движение "Изправи се.БГ" Мая Манолова сумата е над пет пъти повече от авточастите за по-старите немски автобуси. Тя призова обществената поръчка да бъде прекратена, за да няма наказани след ревизията.
Снимка: БГНЕС
В програмата на Йорданка Фандъкова подробно се обясняваше за проекта за купуването на малки електробуси, които да се движат по линии в кварталите и да водят гражданите до спирките на метрото и до ключови спирки на градския транспорт. Тогава Манолова обяви, че търгът е с предизвестен победител, а няколко месеца по-късно заяви, че предсказанието й се е сбъднало.
Тя е категорична, че в Столичната община нищо не се е променило през първата година от третия мандат на Йорданка Фандъкова. "Дори са станали по-брутални. Нито Фандъкова работи по друг начин, нито Столичният автотранспорт, нито "орлетата" са станали по-скромни", допълни Манолова.
Лоши условия на труд
Освен за жителите и гостите на София, градският транспорт е проблемен и за служителите в него. Неведнъж шофьорите се оплакваха от неподобаващо възнаграждение, много часове извънреден труд и лоши работни условия, като мизерни тоалетни. Няколко пъти те излязоха и на протест.
Преди изборите през 2019 г. се стигна до леко повишаване на работните заплати, което по никакъв начин не удовлетвори служителите. В края на годината общинските съветници взеха решение за "рязко вдигане на възнагражденията" им, което се оказа едва 10% на година.
Лошите условия на труд и ниските заплати също бяха сред темите, дебатирани по време на местните избори през октомври 2019 г. Мая Манолова дори закри предизборната си кампания със служителите на обществения транспорт и посети гаража им "Дружба", за да призове за справедливо заплащане и подходящи условия на труд.
Снимка: БГНЕС
На фона на всички скандали и проблеми в столичния градски транспорт, кметът Йорданка Фандъкова не пропуска възможност да се похвали, че тикет системата на транспорта ще е готова до Нова година. Подобно обещание година по-рано Фандъкова направи и за третия лъч на метрото, но до откриването му се стигна 8 месеца по-късно.
Добави коментар