Какво да направите при проблем с чуждестранен търговец?

11:50, 19 окт 20 25 1990 Шрифт:
Антония Руменова Редактор: Антония Руменова

Къде да се оплачете, ако страхотните червени обувки, които поръчахте, не пристигат? Или не са удобни и не знаете как да ги върнете в Испания, или в Полша? А ако телевизорът, получен чрез куриер, сега е развален, а онлайн търговецът не отговаря? А може би полетът за мечтаната почивка е отложен, а авиокомпанията не иска да ви върне парите?

Българските потребители са много взискателни към онлайн търговците

Често потребителите не са сигурни към кого да насочат конкретна жалба, показват наблюденията на Мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net).

Какви са правата ви като потребител?

Вече има удобен тест, с който клиентите на чуждестранни търговци могат да се ориентират кога правата им са нарушени. Само за секунди може да разберете как да постъпите, ако имате проблеми при пазаруване онлайн от държава в територията на ЕС. 

Снимка: Pixabay

5 незабавни стъпки, когато откриете, че правата ви са били нарушени:

Прегледайте отново общите условия на сайта на търговеца или в договора с него, за да сте сигурни с какви ангажименти трябва да се съобразите, съветват ЕПЦ.

  1. Опитайте се да стигнете до решение с ответната страна, като се позовете на правата си – винаги е за предпочитане да направите това писмено и да запазите копия от цялата си кореспонденция, дори и ако търговецът не отговаря.
  2. Ако проблемът все още не е решен и имате нужда от съдействие, свържете се с ЕПЦ България, ако търговецът е в друга страна от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. А ако търговецът е от България - свържете се с Комисията за защита на потребителите.
  3. Помирителните комисии за решаване на спорове също могат да съдействат за бързо и евтино извънсъдебно решаване на спора. 
  4. В някои случаи единствената възможност е съдът. Две опростени процедури са създадени от ЕС – Еврпейската процедура за искове с малък интерес и Европейска заповед за плащане. Те предлагат съдебни олекотени производства по трансгранични спорове.
  5.  Ако сте платили с кредитна карта, може да се обърнете към Вашата банка, за да проверите дали е възможно да направите оспорване на плащането. Ако то е успешно, парите ще Ви бъдат върнати.

Важно е да се отбележи, че медиацията е успешна, ако търговецът е надежден – предварителна проверка може да установи до колко може да се доверим на дадена фирма. При съмнения на потребителя, че е станал жертва на киберпрестъпление или друга измама, той трябва да се обърне за съдействие към полицията.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама