Японската Nidec иска да инвестира 2 млрд. долара в завод в Сърбия

19:05, 03 ное 20 / Свят 25 1938 Шрифт:
Антония Руменова Редактор: Антония Руменова

Японската Nidec Corp ще инвестира 200 млрд. йени (1.9 млрд. долара) в нов завод в Сърбия за производство на мотори за електромобили, съобщи вестник Nikkei, като цитира свои източници. Според изданието групата е в заключителни преговори с местните власти в балканската държава. Проектът ще включва и център за разработки.

През последните години японският гигант правеше значителни инвестиции в производство на електрозадвижващи системи в Китай, която има една от най-бързо растящите индустрии за автомобили на ток. Сега плановете са за създаване на нов "фронт" и в Европа. Освен в Сърбия Nidec Corp ще отвори заводи и във Франция и Полша, които трябва да започнат работа през 2022 г. Предприятието в Сърбия обаче ще бъде най-големият хъб в Европа с годишен капацитет между 200 хил. и 300 хил. двигателя до 2023 г.

Планът е част от глобалната стратегия на основателя на Nidec Шигенобу Нагамори, който обяви, че иска компанията му да държи 35% от пазара за задвижващи системи на електромобили до 2030 г. Очакванията са тогава този пазар да е около 30 млрд. долара. Базираната в Киото компания първо стана известна като производител на механиката и моторите за харддискове. Постепенно тя разшири бизнеса си към електромобилите чрез придобиването на производителя на системи за електронен контрол Honda Elesys през 2014 г. и подразделението за автомобилна електроника на Omron Corp през 2019 г. Приходите на групата за фискалната 2019 г. (завършваща на 31 март) достигнаха 14.3 млрд. долара, а служителите са над 117 хил. Пазарната капитализация на Nidec надхвърля 60 млрд. долара.

Амбициите на Сърбия

Ако се осъществи, това ще е поредната инвестиция в Сърбия в областта на електромобилите. През миналата година германската ZF Friedrichshafen отвори завод за 160 млн. евро за компоненти като модули, мотори, микропрекъсвачи и платки в Панчево, Северна Сърбия. При пълен капацитет в предприятието ще работят 1000 души. Заводът включва и R&D център, в който очакванията са да работят 100 инженери.

През тази година сръбският премиер Ана Бърнабич обяви, че британско-австралийската минна компания Rio Tinto ще помогне на страната в търсеното на стратегически инвеститор за построяването на завод за батерии или електромобили в град Лозница в западната част на страната. Той ще използва суровини от проекта на Rio Tinto за литиев борат в Ядар. Очакванията на правителството са размерът на проекта да достигне 1.5 млрд. долара.

Според източници на "Капитал" България не е била кандидат за завода на Nidec, а в момента се бори за привличане на други инвестиции в областта на производство на батерии и задвижващи системи за електромобили. През последните две години се говори за възможността за навлизането на голям азиатски производител в този сегмент, като споменаваната потенциална инвестиция също е около 2 млрд. долара.

Европа като водещ пазар

Инвестициите в Европа през последните години се дължат на налагането на технологията в ЕС заради изискванията за намаляване на вредните емисии. Продажбите на електромобили и плъгин хибриди в Европа са скочили с 62% през първото полугодие до 399 хил. автомобила, показват данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА).

Водещите автопроизводители инвестират милиарди в собствени платформи за електромобили, за да изпълнят изискванията. Търсенето на компоненти привлече големи производител на батерии като LG Chem и Samsung SDI, които вече отвориха заводи в Източна Европа, припомня Nikkei. Китайската CATL пък изгражда завод за 2 млрд. долара в германския град Ерфурт, който от 2022 г. трябва да доставя на BMW и Volkswagen. Японската Toray Industries ще започне производство в Унгария до две години, а друг японски инвеститор - Zeon, също обмисля инвестиции в Европа.

"Тесла" ще продава евтини електромобили до 2023 година

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама