56% от българите одобряват по-строгите мерки срещу COVID

14:09, 30 ное 20 25 2042 Шрифт:
Антония Руменова Редактор: Антония Руменова

56% от сънародниците ни одобряват частичния локдаун, който затвори молове, заведения за хранене, фитнеси, училища и детски градини от петък, а 42% са противТова показва телефонен сондаж с 800 интервюта, проведен в периода 27-29 ноември от "Галъп интернешънъл". 

Българите продължават да са объркани относно основните въпроси, свързани с пандемията. Неяснотата за бъдещето води и до ръст при свидетелства за психични проблеми и травми. Те продължават да са раздвоени и по отношение на ваксините. Въпреки това се наблюдава по-сериозен дял на хората, които са готови да се ваксинират. 

Снимка: "Галъп интернешънъл"

Мерките явно идват навреме, защото обществото в последните месеци като че ли и самостоятелно достигна до идеята за нови по-строги мерки. През лятото, например, мнозинство от над 60% беше против втвърдяването на мерките, въпреки нарастващите и тогава случаи. Към началото на ноември обаче мненията „за“ и „против“ втвърдяване на мерките вече бяха поделени равно. Без да има особено мнозинство в подкрепа на втвърдяване, това все пак показа, че сериозните числа при новозаразените, а и  примерите от чужбина, карат и българите да „свикват с мисълта“, че ново затягане е въпрос на време.

65% запитаните се съгласяват, че кризата с COVID-19 на практика е объркала живота им. 34% не смятат така, а има и малко, които се затрудняват да определят. 21% от запитаните пък казват, че имат познати или близки, които в резултат на кризата с Ковид имат психически проблеми. Тези дялове не са малки и свидетелстват ясно какви щети може да нанесе нагнетяването на допълнителна паника в такива моменти.

40% от българите вярват, че COVID-19 е биологично оръжие

Паниката на свой ред произтича и от неяснотата кога да се очаква краят на кризата. При директен въпрос за очакванията в тази посока, най-голямо натрупване (32%) е в опцията „повече от една година“. Надеждата на 25% е, че кризата ще отшуми до пролетта, 16% избират „до лятото“, 3% допускат завършекът да е през есента, а 9% – в края на 2021 г. Останалите признават, че не могат да определят. Това е сериозно отрезвяване спрямо началото на лятото, когато около 60% вярваха, че ще има нормализация до края на годината. С ръста на случаите по-късно през лятото, този дял спадна до около една трета още през юли.

Оптимизмът през лятото се дължеше и на сезонни фактори, и на динамиката на разпространение на вируса, но и на сериозната гласност, която алтернативни разкази за ситуацията придобиха. И сега два равни половини (при известен дял колебаещи се) приемат или отхвърлят философията, олицетворена от доц. Мангъров. Дяловете на одобрение за алтернативната гледна точка никак не са малки. Те показват, ако не разделено, то поне сериозно объркано общество.

Снимка: "Галъп интернешънъл"

Дяловете на одобрение на официалната гледна точка все пак надделяват. Във философията, символизирана от проф. Венцислав Мутафчийски, все пак одобрението продължава да е малко по-добро – казано общо, пет към три, с известен дял колебаещи се.

Това вероятно се дължи и на факта, че, например, последните мерки бяха обявени изцяло от щаба, а не толкова от политици. По традиция, оценките за професионалистите са по-високи от оценките за политиците в кризата. На този фон, министърът на здравеопазването се ползва и с позитива, че е лекар, и се приема и като професионално лице.

Неизвестността прави така, че мненията да са разделени дори по въпроса за ваксините: на въпроса „Бихте ли се ваксинирали срещу COVID-19, когато има одобрена ваксина?“, „да“ казват 43%, но 48% казват „не“. Останалите се колебаят. Тук обаче не бива да се избързва с изводите. На фона на обичайно ваксиниращите се у нас няколко процента, делът от 43% принципна готовност не е малък. В отговорите сигурно се отразява и социална желателност, но все пак повече от двама на всеки петима не е малка честота.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама