Триумфът на българите по света винаги е повод да повдигнем духа си и да се обнадеждим, че независимо откъде си тръгнал, мечтите се сбъдват, стига човек да има воля и трудова етика. За Стефан Стоянов тази мечта е да има собствена галерия в Ню Йорк. Да успееш в град на огромна конкуренция е достатъчно голямо предизвикателство, но да се задържиш на гребена на вълната там, където плуват само големите риби, отстрани изглежда почти невъзможно. Как успява да се наложи в град, известен с монопола на големите имена за TOPNOVINI.BG разказва самият Стефан Стоянов, галерист и куратор, организирал безброй изложби по цял свят.
Как започва всичко?
Стефан напуска България малко след промените през 1990 г. и се премества в Париж, където учи в Американския университет. От млад се интересувал от изкуството и френската култура, но след края на студентските години практичната страна на характера му надделява и решава да започне по-сигурна и добре платена работа. Основен мотив за това решение е преместването му в Ню Йорк – място, където не се оцелява без добра заплата.
Започва работа като брокер на „Уолстрийт“ и остава на тази позиция около 3 години. Заплатата му плащала сметките, но не му доставяла никакво удоволствие.
„През цялото време четях и се самообучавах за изкуството. А повратният момент, в който реших да напусна, бе, когато излъгах, че съм болен, за да остана вкъщи и дочета „Любов по време на холера“, разказва Стефан.
Снимка: Личен архив
В изкуството влиза благодарение на упоритост и общителност, а не толкова заради щастливото стечение на обстоятелствата. Първите му изложби са в неговия дом. Минават месеци преди да привлече вниманието на собствениците на известна галерия в Челси, а след време и да стане неин директор. Първите месеци научава набързо азбуката на арт дилърството. През 2002 г. обаче решава, че самият той иска да лансира некомерсиални автори, които големите галерии избягват. И така открива своя собствена галерия. Името ѝ е „Лукс“ заради района, в който се намира – между Пето Авеню и 57-ма улица, познат един от най-скъпите райони не само в Ню Йорк, а и по света.
Дали някъде по пътя на успеха е имало колебания. Разбира се, че да, но за Стефан съмненията са били в силата на таланта му, а не с какво иска да се занимава.
Снимка: Личен архив
„В началото се колебаех дали съм достатъчно добър, дали имам око за изкуство, но нито за момент не съм се колебаел дали трябва да сменя работата. Не се чувствах щастлив на „Уолстрийт“. Единственото нещо, което ме е пазело, е трудовата ми етика. Работех с месеци, без да почивам. Конкуренцията в Ню Йорк е страховита и начинът да успяваш е с дисциплина и контакти, а тези контакти не се осъществят само като си стоиш в галерията“, споделя Стефан.
От галерията към широкия свят на изкуството
След като понатрупва опит, започва да организира изложби по цял свят за различни музеи и галерия. В списъка му отсъстват само „Лувъра“ и „Метрополитен“, които са следващата му цел. Освен с големи институции, работи и с клиенти, най-вече от Близкия изток, като арт дилър.
Голямата му любов обаче остава организирането на изложби и откриването на таланти. Стреми и да се предизвиква чрез работа с големи художници като Зураб Церетели.
Снимка: Личен архив
„Не бях работил с толкова голямо име. За мен Зураб е колос, автор, чието изкуство е пресякло всякакви граници. При него се вижда ръката на големия майстор“, казва Стефан.
Изложбата на Зубар Церетели може да се види и в София в галерия "Графикарт" до края на януари.
Какво предстои?
"2020 се оказа много непредсказуема и тежка година за всички, но се радвам, че успях да реализирам изложби в Уругвай, Мексико Сити и не на последно място -две знакови изложби в София: на Зураб Церетели в галерия "Графикарт" и Ultra Modern Somitude на Iv Тосhain в новосъздадения Salon na Art Agency. Чакам с нетърпение отложените изложби на Зураб Церетели в Националния музей на Китай в Пекин и изложбата на моята голяма звезда Айдан Салахова във Ватикана и в Saatchi Gallery в Лондон", споделя Стефан.
В момента работи върху изложба за музей в Париж, за 2 изложби в МОМА в Тбилиси, в Руската академия в Москва и Aayam Gallery в Дубай.
Добави коментар