Ателиетата получиха статут на жилища

10:00, 28 яну 21 25 3609 Шрифт:
Василена Йорданова Редактор: Василена Йорданова

Край с продажбата на имоти, които имат статут на ателие по документи, но в тях се живее - те вече ще трябва да са със статут на жилища и да отговарят на всички изисквания за такива. Това решиха депутатите, след като приеха на второ четене промени в Закона за устройство на територията.

До този момент повечето имоти, който не покриваха изискванията за жилища, се продаваха като ателиета, тъй като изискването за тях е единствено да имат санитарен възел, докато за да бъде един имот жилище има редица изисквания, сред които да има самостоятелен вход, най-малко едно помещение, кухня или кухенски бокс и баня-тоалетна, както и складово помещение - килер, гараж или мазе.

По-занижените изисквания и по-ниската цена са и причината в новото строителство да има много имоти, който по документи са ателиета, но в тях се живее. До 2017 г. за тях не се изискваше да има и възможност за покупка на гараж и паркомясто, каквото за имотите със статут на апартамент е задължително, припомня "24 часа".

Измененията ограничават строежа на сгради, по-високи от допустимото, във вилните зони и по Черноморието, където често се появяваха сгради по 4 или 5 етажа, характерни за средно, а не ниско застрояване. Няма да се допуска и въвеждане в експлоатация на сгради без изградена инфраструктура.

С други промени се затяга контролът над фирмите за строителен надзор. Според промените в закона административно-наказателна отговорност ще носят повече участници в строителството. 

Новите текстове въвеждат и редица облекчения. Така например за строежа на кладенци, навеси, септични ями и чешми няма да е нужно разрешение от общината. 

Облекчава се режимът за търговия на открито, поставянето на оранжерии, както и изграждането на леки селскостопански постройки в урегулирани имоти.

Улесняват се собствениците на имоти при промяна на предназначението на сграда без извършване на строителни и монтажни работи. Досега за да превърнеш магазинът си в офис например, трябваше да платиш на проектанти по всички специалности и да чакаш месеци.

Наред с това се създава единен електронен публичен регистър по устройството на територията към МРРБ, който да обедини във себе си всички регистри, водени от МРРБ, ДНСК и областните и общински административни органи. Към настоящия момент голяма част от тези регистри на са дигитализирани, достъпът до тях е ограничен и административно затруднен, което създава пречки за бизнеса и гражданите. Това ще улесни достъпа до информация и документация, необходима за извършване на съответната административна услуга, което ще облекчи както гражданите и бизнеса, така и самата администрация.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама