Премиерът е летял 29 часа с правителствения хеликоптер

11:11, 15 фев 21 / Политика 25 2017 Шрифт:
Биляна Иванова Редактор: Биляна Иванова

Премиерът Бойко Борисов е прекарал 29 часа във въздуха с правителствения хеликоптер на „Авиоотряд 28“ през 2020 г., става ясно от отговор по ЗДОИ на държавния авиационен оператор до „Сега“. През последната година вертолетът се нареди до джипката на Националната служба за охрана като превозно средство, от което министър-председателят излъчва на живо във Facebook, когато инспектира строителство.

Борисов няколко пъти прелетя над „Турски поток“ в България, за да го покаже на различни официални лица, както и над строящата се магистрала „Хемус“. „Авиоотряд 28“ съобщава, че двата хеликоптера, с които разполага, са изпълнили 34 полетни задачи и са изминали 16 465 км. В тази статистика влизат и тренировъчните полети, техническите облитания, както и полети за облитане на технически средства. Премиерът е летял с правителствения вертолет 11 пъти, което прави средно по около 2 часа и половина за всеки полет. Изразходеното горивото на хеликоптерите за година е 56 346 литра на стойност 44 498 лв., което незнайно как прави по-малко от лев за литър.

Борисов инспектира от хеликоптер строежа на "Балкански поток"

Освен това Борисов е прекарал във въздуха 70 часа на самолетите на „Авиоотряд 28“, които през 2020 г. са осъществили 60 полета в границите на България и 26 извън страната. На правителствените летателни апарати са се возили общо 66 официални лица, от които 13 министри и само трима депутати.

Преди седмица Народното събрание записа промени в Закона за гражданското въздухоплаване, с които „Авиоотряд 28“ окончателно се преименува на „Държавен авиационен оператор“. Освен това получи привилегията да менажира ВИП „А“ терминала на летище София, наричан „правителствения ВИП“, като вече ще може да събира такси за обслужването на важните пасажери. В момента депутатите, членовете на ВСС и други важни персони се обслужват безплатно през ВИП „Б“ на летището, а идеята е вече и те да минават през зала „А“ и съответното ведомство да плаща на ДАО такси от бюджета, предвиден за протоколни дейности.

За Борисов хеликоптер има, но за бедстващите в планината - не

В същото време властта от години отчита пълен провал в темата санитарна авиация. В момента системата на здравеопазването използва хеликоптер и самолет, осигурени от Министерството на отбраната, но моделът не е ефикасен за нуждите на спешната медицина. В началото на годината правителството реши да бъдат ремонтирани 4 бойни хеликоптера „Кугър“ и да ги превърне в спасителни и медицински машини. Експертите обаче са на мнение, че това решение е абсурдно заради големината на бойните вертолети.

На пръв поглед работата на Държавния авиационен оператор е много по-прозрачна от тази на Националната служба за охрана, чийто автопарк използва премиерът. Всяка информация, която касае автомобилите на НСО, включително джипа, с който Бойко Борисов обикаля страната на живо във Facebook, е строго секретна, пише в отговор на службата на въпроси от „Сега“ по ЗДОИ.

Оказва се, че НСО няма право да отговори заради Закона за защита на класифицираната информация, в който се казва, че „данните за вида, нивото на снабденост и качеството на специалната техника, въоръжение, боеприпаси, защитни средства, уреди и материали, използвани от службите за сигурност, както и данни относно оперативната им работа, представляват класифицирана информация“.

Имайки предвид, че с автомобилите, с които разполага, НСО осъществява съществена част от своята оперативна работа като служба за сигурност, отчитайки обстоятелството, че те са част от нашата специална техника, както и посочените нормативни разпоредби, не можем да дадем данни за вида, марки и модели автомобили, с които осъществяваме охраната“, се казва в отказа по ЗДОИ на началника на службата бригаден генерал Емил Тонев.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама