От Антикорупционния фонд разкриха и втора съмнителна обществена поръчка на автомобили в МВР.
За първата се заговори в началото на февруари, когато от Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) обявиха, че са открили нарушения при обществена поръчка на МВР за закупуването на високопроходими джипове. Като страната ни трябва да възстанови в бюджета на ЕС близо 6 млн. евро. Последваха остри нападки между управляващите и президентството, и прехвърляне на вината от едните към другите. Според ГЕРБ президентският съветник Пламен Узунов е отговорен за нередностите в поръчката и именно той е сключил договора. От „Дондуков“ 2 обаче са на друго мнение – че документът е подписан от второто правителство „Борисов“.
Президентството: Пламен Узунов няма общо с обществената поръчка за джиповете на МВР
Според фонда има занижени критерии и сериозни индикатори за законови нарушения и в двете обществени поръчки за купуване на автомобили от 2017 г. по пакет „Спешна помощ“ от ЕК. Първата поръчка е за закупуване на 290 автомобила с повишена проходимост за нуждите на полицията, разследвана от ОЛАФ. Втората е обявената веднага след нея за общо 121 автомобила с повишена проходимост.
С финансовата помощ от ЕК са закупени 420 автомобила с повишена проходимост на обща стойност над 23 млн. лева. „Въпреки че в последните дни общественото внимание се насочва основно към проверяваната от ОЛАФ обществена поръчка, нашият анализ на документацията показва индикатори за нередности и в друга подобна обществена поръчка за автомобили за МВР”, коментират от правния екип на АКФ.
Неясна терминология
Споразумението между МВР и ЕК е подписано само на английски език. Договорени са 420 „all-terrain vehicles“ (англ. „автомобил за всякакъв терен“), от които 350 за нуждите на полицейските управления в граничните райони и 70 за „Гранична полиция“. Единствено за тези 70 има записани минимални технически изисквания, характерни за високопроходими автомобили - минимум 2000 кубически сантиметра мощност на двигателя, задвижване 4х4 и блокаж на диференциал.
Използваният в споразумението термин не отговаря на директивите и регламентите на ЕК по категоризация на автомобилите, където верният термин на английски език e „off-road vehicle“, преведено в българската версия на актовете на ЕК като „автомобил с повишена проходимост“. Въпреки този неточен термин в споразумението, от цялостния му текст става ясно, че се договаря обновяване на парка на МВР точно от автомобили с повишена проходимост (дава се текуща статистика на наличните в МВР такива автомобили марка „Лада“ и „Ленд Ровър“ по модели и година на производство). Този извод може да се направи и от договорената сума, която би била необходима за закупуване на именно на автомобили с повишена проходимост.
ГЕРБ: Президентството разпъва политически чадър над Пламен Узунов
Така липсват специфични параметри и изрични условия за това какви автомобили следва да се закупят (с изключение на 70-те). Липсва и изрично условие за най-късна дата на производство, което да изключи доставка на „залежали автомобили“, както е изрично идентифицирано като проблем на процедурата от ОЛАФ.
Разминаване между прогнозна и реална цена
По първата поръчка има сериозно разминаване между обявената малко над 28 млн. лева без ДДС - и постигнатата цена по крайния договор, публикуван на сайта на МВР, от малко под 12 млн. лв. без ДДС. „Икономията” от близо 16 млн. лева няма как да е останала незабелязана от ръководството на МВР, стартирало поръчките, нито от ръководството, което е подписало договорите, което подлага под съмнение техните изказвания за незнание по въпроса за закупените по-нисък клас автомобили, посочват от АКФ.
По втората поръчка позицията за 51 автомобила се печели от участник без никаква история в бранша (това е фирма, специализирана в доставки на банков софтуер). При нормална (а не „спешна”) обществена поръчка такъв участник трудно би спечелил, но в случая МВР е пропуснало да запише иначе традиционното за подобни търгове изискване за опит в предходни доставки на подобни автомобили. В комуникацията няма данни за това какви марки и модели ще бъдат доставени на МВР, а само се описват технически параметри и съответствието им с обявените параметри. Договорът за въпросните автомобили е подписан от Георги Балабанов, упълномощен от Валентин Радев, с още 4 подписа, включително на Христо Терзийски като ГД на „Национална полиция“.
Добави коментар