Има още една съмнителна поръчка на автомобили в МВР

15:33, 16 фев 21 25 3408 Шрифт:
Биляна Иванова Редактор: Биляна Иванова

От Антикорупционния фонд разкриха и втора съмнителна обществена поръчка на автомобили в МВР.

За първата се заговори в началото на февруари, когато от Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) обявиха, че са открили нарушения при обществена поръчка на МВР за закупуването на високопроходими джипове. Като страната ни трябва да възстанови в бюджета на ЕС близо 6 млн. евро. Последваха остри нападки между управляващите и президентството, и прехвърляне на вината от едните към другите. Според ГЕРБ президентският съветник Пламен Узунов е отговорен за нередностите в поръчката и именно той е сключил договора. От „Дондуков“ 2 обаче са на друго мнение – че документът е подписан от второто правителство „Борисов“.

Президентството: Пламен Узунов няма общо с обществената поръчка за джиповете на МВР

Според фонда има занижени критерии и сериозни индикатори за законови нарушения и в двете обществени поръчки за купуване на автомобили от 2017 г. по пакет „Спешна помощ“ от ЕК. Първата поръчка е за закупуване на 290 автомобила с повишена проходимост за нуждите на полицията, разследвана от ОЛАФ. Втората е обявената веднага след нея за общо 121 автомобила с повишена проходимост.

С финансовата помощ от ЕК са закупени 420 автомобила с повишена проходимост на обща стойност над 23 млн. лева. „Въпреки че в последните дни общественото внимание се насочва основно към проверяваната от ОЛАФ обществена поръчка, нашият анализ на документацията показва индикатори за нередности и в друга подобна обществена поръчка за автомобили за МВР”, коментират от правния екип на АКФ.

Неясна терминология

Споразумението между МВР и ЕК е подписано само на английски език. Договорени са 420 „all-terrain vehicles“ (англ. „автомобил за всякакъв терен“), от които 350 за нуждите на полицейските управления в граничните райони и 70 за „Гранична полиция“. Единствено за тези 70 има записани минимални технически изисквания, характерни за високопроходими автомобили - минимум 2000 кубически сантиметра мощност на двигателя, задвижване 4х4 и блокаж на диференциал. 

Използваният в споразумението термин не отговаря на директивите и регламентите на ЕК по категоризация на автомобилите, където верният термин на английски език e „off-road vehicle“, преведено в българската версия на актовете на ЕК като „автомобил с повишена проходимост“. Въпреки този неточен термин в споразумението, от цялостния му текст става ясно, че се договаря обновяване на парка на МВР точно от автомобили с повишена проходимост (дава се текуща статистика на наличните в МВР такива автомобили марка „Лада“ и „Ленд Ровър“ по модели и година на производство). Този извод може да се направи и от договорената сума, която би била необходима за закупуване на именно на автомобили с повишена проходимост.

ГЕРБ: Президентството разпъва политически чадър над Пламен Узунов

Така липсват специфични параметри и изрични условия за това какви автомобили следва да се закупят (с изключение на 70-те). Липсва и изрично условие за най-късна дата на производство, което да изключи доставка на „залежали автомобили“, както е изрично идентифицирано като проблем на процедурата от ОЛАФ.

Разминаване между прогнозна и реална цена

По първата поръчка има сериозно разминаване между обявената малко над 28 млн. лева без ДДС - и постигнатата цена по крайния договор, публикуван на сайта на МВР, от малко под 12 млн. лв. без ДДС. „Икономията” от близо 16 млн. лева няма как да е останала незабелязана от  ръководството на МВР, стартирало поръчките, нито от ръководството, което е подписало договорите, което подлага под съмнение техните изказвания за незнание по въпроса за закупените по-нисък клас автомобили, посочват от АКФ.

По втората поръчка позицията за 51 автомобила се печели от участник без никаква история в бранша (това е фирма, специализирана в доставки на банков софтуер). При нормална (а не „спешна”) обществена поръчка такъв участник трудно би спечелил, но в случая МВР е пропуснало да запише иначе традиционното за подобни търгове изискване за опит в предходни доставки на подобни автомобили. В комуникацията няма данни за това какви марки и модели ще бъдат доставени на МВР, а само се описват технически параметри и съответствието им с обявените параметри. Договорът за въпросните автомобили е подписан от Георги Балабанов, упълномощен от Валентин Радев, с още 4 подписа, включително на Христо Терзийски като ГД на „Национална полиция“.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама