След продължил близо пет години ремонт, най-сетне от 12.00 часа днес движението в тунел „Витиня“ на автомагистрала „Хемус“ ще се осъществява без ограничения.
Ремонтираната тръба за София е с нова облицовка, хидроизолация, отводнителна и дренажна система, асфалтова настилка, система за видеонаблюдение, пожароизвестяване, вентилация, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, с които се осигуряват по-висока безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при инцидент. В съоръжението са монтирани и 14 реверсивни вентилатора. Тръбата е с енергоефективно LED осветление, монтирани са 375 осветителни тела, съобщават от Агенция „Пътна инфраструктура“.
„Витиня“ е най-дългият автомобилен тунел в България - 1195 метра. Строителството му започва през 1974 г. В експлоатация е от 1984 г. и досега не е извършван подобен ремонт. През 2017 г. след инспекция на тръбата за София бе установено, че тя не отговаря на изискванията и за да се гарантира безопасността на пътуващите, бяха изпълнени частични ремонтно-възстановителни дейности. На съоръжението бяха направени множество проучвания и експертизи, въз основа на които се предприе авариен ремонт. Проучванията показаха, че необходимият ремонт ще е по-сложен и ще отнеме повече време от първоначално предвиденото. Според експертите стоманената армировка е била в гранично състояние до момента, в който носимоспособността й е щяла да стане нулева и при съвсем дребно въздействие е имало опасност да се свлече цялата скална маса, обясняват от АПИ.
Но ремонтът не е приключил съвсем...
Въпреки, че движението в тунела се възстановява малко преди изборите, оказва се , че ремонтът не е съвсем приключил.
В съответствие с европейската директива 2004/54/ЕО на тунел „Витиня“, който е над 1 км дълъг, трябваше да се пробият три напречни галерии, които да свързват двете тръби. Две от тях са пешеходни и една - шосейна. В случай на авария в някоя от тръбите, връзките ще се ползват за евакуация на хора и автомобили, както и за достъп на линейки, пожарни и други специализирани автомобили.
Трите галерии са прокопани в тръбата за София, предстои довършването им в тръбата за Варна и монтиране на поръчаните портални врати за нея. Заради пандемията обаче закъснява доставката от чужбина на част от оборудването. След като то пристигне, ще трябва да се пробие вход към всяка една от трите галерии в тръбата за Варна. При извършването на тези дейности и монтирането на вратите, движението в посока Варна за кратко ще трябва да бъде прехвърлено в новата тръба за София. Внимателно ще се прецени кой период е най-удачен за тези дейности, за да не се затруднява трафикът около предстоящите празници.
Защо рефрешва целия сайт като сменя снимката от галерията?