„Патриотична коалиция – ВОЛЯ и НФСБ” са получили най-много дарения от един симпатизант за отминалите избори на 4 април в сравнение с всички останали участници във вота. Това показва регистърът на Сметната палата.
Петьо Савов Георгиев е направил 4 дарения на предизборния съюз между Веселин Марешки и Валери Симеонов. Лице със същото име е отбелязано на сайта на Съвета за електронни медии (СЕМ) като управител и съдружник на „СКАТ ТВ” ООД – медията, в която е съдружник и водачът на НФСБ Валери Симеонов, пише „Сега“.
Най-голямото дарение възлиза на 166 328 лв., което е и най-голямото направено от физическо лице, след като отпадна прагът за дарения, съобщи по-рано днес председателят на Сметната палата Цветан Цветков по Нова телевизия.
Останалите три суми възлизат съответно на – 60 500 лв., 49 660 лв. и 4 800 лв. Сметките показват, че общо Георгиев е предоставил на коалицията за нейната кампания 281 288 лв., това е и точната сума, която „ВОЛЯ“ и НФСБ са декларирали като дарение пред Сметната палата.
Иначе казано един човек е осигурил всичките дарения за коалицията. Като източник на дарените средства Георгиев посочва „доходи по договори за управление и контрол и от дивиденти”.
Щедро дарение и за БНО (Васил Божков)
Единственото друго дарение, което надхвърля 10 000 лв., е било направено за „Българско национално обединение” (БНО) – партията, с която се състезава на вота Васил Божков. То е на стойност 76 000 лв. Дарителят е Тодор Ангелов Ангелов, който е посочил, че парите идват от „трудови възнаграждения и дивиденти”. Името на Ангелов излиза като едно от лицата на партията на Божков „Българско лято”. На сайта ѝ се споменава, че е „ръководил едни от най-големите частни енергийни дружества в България”.
ВМРО с най-много дарения
По данните на Сметната палата общият размер на средствата, които партиите са получили от поддръжници за предизборните си кампании, не е особено различен в сравнение с изборите за парламент през 2017 г. Тогава са събрали 1 396 555.34 лв. За 2021 г. сумата достига 1 471 125.83 лв. – тоест, разликата е по-малко от 100 000 лв. Най-много впечатлява размерът на даренията, събрани от ВМРО - 545 331.99 лв.
От общо 32 участници в изборите – 22 партии, 8 коалиции и 2 инициативни комитета, отчетите си са подали в срок 29 участници. Със закъснение са се отчели една партия - ПП „Общество за нова България“, и един инициативен комитет - ИнК Давид Леон Леви. Отчет не е представен от един инициативен комитет - ИнК Пламен Владимиров Масарлиев.
Останалите кампании
ГЕРБ-СДС отчитат 2 001 294.58 лв. набрани средства за финансиране на кампанията си. Дарения няма. Отчетените разходи възлизат на 1 118 684.92 лв. – основно за медийни услуги. 882 601.66 лв. са записани като предоставени непарични средства – стоки, услуги, рекламни материали и др.
Многократно по-малко средства отчита партията на Слави Трифонов „Има такъв народ”, която стана втора на изборите – 211 501 лв., от които 33 500 лв. от членски внос, 52 711 лв. от дарения, 32 090 лв. от партийните кандидати за депутати и 93 200 лв. от „други приходи”. Похарчени са 203 608.11 лв., от които повечето (190 473.94 лв.) за медии.
„БСП за България” са събрали наполовина по-малко от ГЕРБ – 1 103 641.13 лв., но от далеч по-разнообразни източници. 749 063.53 лв. са собствени средства на партиите в коалицията, от симпатизанти са получени 134 620 лв., а кандидат-депутатите са дарили дори повече – 219 957.60 лв. Тези средства са похарчени почти напълно – разходите възлизат на 1 075 063.58 лв., от които 715 829.92 лв. за медийно отразяване, а 156 775.94 лв. за флаери, брошури и диплянки, а останалите – за логистика.
От приходите на ДПС за кампанията, възлизащи общо на 1 182 662.75 лв., около една трета (454 444.74 лв.) идват от членски внос, а остатъкът от държавната му субсидия. Интересна особеност е, че най-много пари са отишли за рекламни материали – 551 430.22 лв., а едва на второ място идват разходите за медийни услуги – 277 916.87 лв.
„Демократична България” е събрала 567 056.26 лв., от които повечето (356 559.47 лв.) идват от партиите, влизащи в нея, след това средствата от кандидатите (125 585.85 лв.) и след това даренията от симпатизанти (47 410.94 лв.). За медии са изразходени около 200 000 лв., още 75 067.75 за рекламни материали, а почти 125 000 са отишли за различни логистични разходи.
„Изправи се! Мутри вън!” отчита 316 114.71 лв., набрани за кампанията. 108 841.26 лв. са дарени от кандидатите, още 67 830.39 лв. от симпатизанти, а 99 419.06 лв. – от партиите в коалицията. Цялата сума е похарчена почти до стотинка.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Имат още малко време да си говорят после никой няма да чува за тях