Ремонтът на „Шишман“ може да приключи още около Коледа?

10:00, 22 юни 21 / София 25 2880 Шрифт:
Симеон  Иванов

Ремонтът на ул. „Цар Шишман“ в центъра на София е сред най-значимите теми за централната част на града и ще продължава да бъде през идните месеци. Поради тази причина от „Философия за София“ продължаваме да следим случващото се. Разговорът ни с Рубен Лазарев от „Elephant Bookstore и основател на фейсбук групата „Ремонт Шишман“ продължава. В първата част можете да прочетете важни подробности около ремонта на емблематичната улица.

Има интерес ремонтът на „Шишман“ да се провали

Една година ремонт на 500 метра? Не съвсем.

Сериозно впечатление прави обявеният в редица медии срок за ремонта на „Шишман“ от около една година - при положение, че става дума за участък от около едва 500 м. (от ул. „ген. Паренсов“ до площад „Народно събрание“). Според Рубен Лазарев срокът вероятно ще е значително по-малък и се очаква около Коледа ремонтът да приключи. Трудно е да се фиксира точен срок, тъй като все още не е избран последният подизпълнител, който ще се занимава с настилката и прилежащите връзки под нея.

Лазарев намира за леко плашещ факта, че от общината категорично не са обявили срок. Въпреки това е оптимист – предвид постигнатото до момента и темпото на работа изглежда, че ремонтът може да бъде проведен в график.

Най-значителният забавящ фактор засега се явява смяната на тръбите. Само работата по тях трябва да бъде около 5 месеца, поради което в района няма да има топла вода поне до септември. Рубен Лазарев си обяснява забавянето с технологичната подготовка на подизпълнителите, която не е въпрос на желание, а на липса на модерна техника. За сравнение, европейска и световна практика е подобни отсечки да се взимат за по-кратък период от време. Подобни технологии се използват и в България, но не и в общинските проекти. 

Общите усилия

На „Шишман“ ремонтните дейности почти през цялото време се извършват от 7.00 до 19.00 часа, като в повечето случаи се работи и събота, и неделя, но по 8 часа, което само по себе си е прецедент сред столичните ремонти. За момента засегнатите са удовлетворени от работата на подизпълнителите. По думите на Рубен Лазарев всичко това се дължи на общите усилия на представителите на „Ремонт Шишман“, на общината и на изпълнителите.

Не само на едностранен натиск, но и на една градивна комуникация с общината, която е интерактивна. В противен случай нямаше да се получи нищо“.

Така например проблемът, който в началото на ремонта представляваше регулацията на движението и то в целия район около „Шишман“, вече е решен. За тази цел от „Ремонт Шишман“ продължават да бъдат във всекидневна комуникация с Румяна Милова (бел. ред. член на Борда на директорите на ЦГМ). Друга кауза, която представителите на „Шишман“ ще отстояват за в бъдеще, е въвеждането на подобие на червена зона, което означава максимален допустим престой от един час и по-висока цена на паркиране. Подобна идея имат и от сдружението „София днес и утре“ и заставащите зад тях организации, някои членове на които са част от „Ремонт Шишман“.

Комуникираме не само с експерти, но и с хора на най-високо ниво, за да може контролът да бъде най-добър. Както знаем, едни от най-големите проблеми на българската администрация са упражняването на контрол и комуникацията, както между различните звена, така и с хората. Това са двете страни на един общ проблем“.

Красноречив пример за лоша комуникация

На 25 май в НАГ (Направление „Архитектура и градоустройство“) се проведе среща между граждани и инициативни комитети от района около „Шишман“, общински представители, както и такива от страна на проектантите. Целта бе да се представи на гражданите бъдещият облик на улицата и той да бъде обсъден.

Вместо въпросната среща да даде отговори на належащите въпроси и да внесе спокойствие, тя породи още повече въпроси и доведе до изнервяне сред присъстващите. Причината бе, че главния архитект на общината Здравко Здравков и един от проектантите – арх. Радомира Методиева, така и не успяха да дадат категоричен отговор дали ще има маси на улицата след приключването на ремонта, въпреки многократните уверения за обратното на зам. кмета инж. Джоргов. Така те породиха съмнението, че управляващите ще се опитат да оставят решението на този въпрос напред във времето и броят на паркоместата на улицата може да бъде редуциран. Лазарев смята, че срещата е протекла крайно незадоволително както за гражданите, така и за самата община, поради комуникационни причини.

Гл. арх. Здравко Здравков и арх. Радомира Методиева са професионалисти, които говорят на съвсем различен език. Всичко онова, което беше изречено от тях беше предназначено за една професионална аудитория, каквото ние не сме. Вместо тях трябва да говорят излъчени за тази цел ПР-и. Силата им не е в говоренето“.

Поуката

Рубен Лазарев разказа, че поуката е била взета много бързо и още два дни по-късно, той и представители на „Ремонт Шишман“ (съседите Алекси Цветков и Венцислав Банчев от „София днес и утре“) са били поканени лично от Йорданка Фандъкова на среща в общината. Целта на поканата е била да се изчистят грешките от срещата в НАГ. На въпросната среща те са получили гаранции от кмета на столицата и отговори на всички неизяснени въпроси. Крайният резултат според него е, че общината се съобразява с исканията и желанията на хората от района на „Шишман“.

Лазарев описва Йорданка Фандъкова като „кооперативен, работещ и добър“ човек и макар очевидно да не може да превърне цялата община в една добре смазана машина, фактът, че е застанала на страната на живущите трябва да бъде уважаван.

Най-големият проблем не е нежеланието от страна на общината, а липсата на комуникация“.

Трябва да променим системата

Рубен Лазарев смята, че след като активните граждани около ул. „Шишман“ са успели да повлияят на ремонта на улицата до този момент – нещо, което по думите му може да се види с просто около от всеки преминаващ, то човек с по-големи възможности и амбиции може да постигне качествена промяна. Мнението му е обаче, че трябва да се промени цялостният модел на управление и то не само на общинско ниво, а и на това над Фандъкова, защото проблемите идват именно оттам.

Разбирам защо обществото приема, че в общината работят само некадърници, но на база двугодишния ми контакт с тях, моето мнение е, че немалка част от служителите на експертно ниво са професионалисти с вързани ръце. Да, има ретроградни елементи. Да, има отвратителна комуникация между звената и много често липсваща такава, както и нулев ПР. Но там работят експерти, на които ако се зададе по-добра организация, този град просто ще „лъсне“. В нашата община, на експертно ниво, много често срещам висок професионализъм, който няма шанс да се разгърне.

Един израз, който много обичам, е, че системата трябва да бъде сменена. А системата се сменя отгоре, много над поста на Йорданка Фандъкова“.

Под лупа

Предвид историята на ремонтите в центъра, целият медиен шум около „Шишман“ и нестабилната политическа обстановка в София, столичната управа има интерес да превърне този ремонт в своя визитна картичка и да компенсира за някои недопустими грешки в миналото. Ремонтът на „Шишман“ засега се развива благоприятно, но са минали само два месеца и тенденциите тепърва ще излизат наяве. Резултатите със сигурност ще се гледат под лупа, а от „Философия за София“ ще продължаваме да следим и информираме как се развива ситуацията на „Шишман“.

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама