Разкриха тайната на северното сияние

15:00, 18 сеп 21 / Любопитно 25 1895 Шрифт:
Василена Йорданова Редактор: Василена Йорданова

Изследователи установиха, че източникът на мистериозните зелени светлини, които се появяват в атмосферата на височина 110-120 км от земната повърхност, са сблъсъци на прах и неутрални частици в земната йоносфера. Статия, описваща изследването, е публикувана в научното списание „Physics of Plasmas“.

През последното десетилетие руските изследователи са открили доказателства, че това явление е свързано с прах, който навлиза в йоносферата в резултат на унищожаването на микрометеорити и други обекти, падащи на Земята от космоса. Това води до появата на прашна плазма, различни физически процеси, в рамките на които могат да се генерират светкавици.

Астрономи откриха нов вид полярно сияние

В последните години обаче се оказва, че ключовата роля в раждането и усилването на северното сияние играят не сблъсъците на заредени частици и прах, а взаимодействията между неутрални атоми и частици от метеорити. Техните сблъсъци водят до образуване на звукови вълни и вихри, които по специален начин въздействат върху плазмата и карат нейните частици да се нагреят и да влязат в химични реакции. Това води до образуването на силно видимо сияние, което е най-забележимо за хората в синьо-зелената част на видимия радиационен спектър.

Полярното сияние (Aurora) е оптично явление, наблюдавано в небето над полярните райони на Земята (Северно наричано още Aurora Borealis и Южно, известно като Aurora Australis) образуващо се вследствие на взаимодействието на заредени частици от слънчевия вятър с магнитосферата. Явлението може да се оприличи на поразително красив танц на разноцветни светлини в небето.

Северното сияние е в основата на много легенди и митове на северните народи. Викингите вярвали, че сиянията са воини, препускащи на коне през небето, а според ескимосите добри духове палят светлините, за да осветят пътя на мъртвите към отвъдния свят, пише БГНЕС.

През последните няколко десетилетия любители астрономи и майстори на природната фотография са открили няколко непознати досега форми на полярно сияние и други атмосферни явления, придружени от появата на пламъци в небето на голяма надморска височина от земната повърхност. Ярък пример за това са необичайните виолетови „мостове“ в арктическото небе (STEVE), открити от канадски любители на природата през 2016 г.

Подобни явления често привличат вниманието на учените, които се опитват да обяснят тяхната природа, както и да установят тяхната възможна роля в различни атмосферни процеси и взаимодействия на Земята с космоса. Например, преди две години физиците разбраха, че STEVE е резултат от сблъсък на потоци йони в горните слоеве на земната атмосфера.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!