Планина за смет: Как боклуци са замитани под скалите на Черни връх

11:00, 02 ное 21 25 9430 Шрифт:
Ирина Иванова Автор: Ирина Иванова

Ний не умеем да ценим и не сме привързани страстно към нашата хубава природа“, казва вдъхновяващият приключенец Алеко Константинов, който организира първото масово изкачване на Черни връх на 27 август 1895 г. В него се включват 300 души, с което се дава началото на организираното туристическо движение у нас. Именно това го вдъхновява да напише и знаменития си фейлетон „Невероятно, но факт – 300 души на Черни връх“.

Така вече 126 години всяка неделя, най-близката до 27 август, хиляди почитатели на планината се изкачват на витошкия първенец Черни връх, за да отдадат почит и уважение на тези, които поставиха началото. Витоша е една от най-леснодостъпните планини в България и притока на български и чуждестранни туристи е огромен целогодишно. А тази година дори президентът Румен Радев и вицепрезидентът Илияна Йотова откриха с поход до върха предизборната си кампания. Но само ако можеше Алеко Константинов да види как се стопанисва любимата му Витоша, щеше да се разгневи на собствената си идея за организиран туризъм. 

Наш читател, любител планинар, ни сигнализира за нерегламентирано изхвърляне на боклуци, на броени крачки от заслон „Черни връх“. На снимките и видеата, които той ни е изпратил, се виждат порцеланови чаши, чинии, стъклени бутилки, големи ръждясали кутии от консерви и ламарини. Те са грижливо скътани под скалите зад заслона. Видно е, че едва ли само планинарите са допринесли за тази гледка, а и самите стопани или собственици на обекта. Все пак на кого би му хрумнало, когато изкачва върха, да замъкне със себе си порцеланов сервиз и дузина консерви XXL размер?!  

Собственик на заслон „Черни връх“ е Българският туристически съюз (БТС). Той обаче го отдава под наем. От февруари месец 2019 г. стопанин на убежището за планинари е Николай Миков, който е председател на сдружение „За Камен дел“. 

Преди това, от началото на 2018 г., обектът е бил в ръцете на Ирина и Чавдар Евтимови. Те обаче отказали подслон навръх Нова година, на 31 декември 2018 г., на бедстващ, полугол турист. И то при минус 15 градуса по Целзий. Благодарение на бързата реакция на Планинската спасителна служба мъжът оцелява. След което разказва за случилото се в своя Facebook, а това  отприщва остри критики от любители и професионални планинари. Медиите гръмват и историята му става истинска сензация. Това принуждава представителя на БТС Мирослав Дачев да предложи на управителния съвет смяна на стопаните на обекта. 

Стопаните на заслона на Витоша, отказали достъп на измръзнал турист, ще бъдат уволнени

Дали боклукът е бил изхвърлен от сегашните стопани на заслона, от предните или от тези преди тях, не е известно. Факт е обаче, че на 2 290 м. надморска височина няма сметоизвозване. А зад т. нар. чайна има само един контейнер, който по думите на сегашния собственик, се извозва на около шест месеца. Той самият преди време споделя в едно интервю, че работещите на заслона нямат капацитета да изхвърлят целия боклук, който оставят туристите. Затова често ги молят да се погрижат сами за него. Дали те се вслушват в съветите им, също няма как да знаем. Боклукът обаче продължава да си стои там и няма как да се разложи дори след стотици години. 

Едва ли Алеко Константинов си е представял точно това, когато е подел първия поход към една от най-красивите планини у нас. От тази грозна гледка дори неговият паметник на „Витошка“ би извърнал поглед от планината и би поел с куфарчето си в обратна посока. Далеч, далеч от тук. 

От Тopnovini.bg ще продължим да следим темата, като ще се обърнем за коментар към Българския туристически съюз и сегашния стопанин на заслона. 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама