Колко струва едно дете на България?

14:09, 10 ное 21 25 3107 Шрифт:
Василена Йорданова Редактор: Василена Йорданова

4718 лв. годишно струва едно дете на България. Това става ясно анализ от Национална мрежа за децата.

Ако за всяко дете се отделяха поравно средства, през 2017 г. това биха били 3344 лева годишно на дете, което се равнява на 3,95% от БВП, или 7,60% от всички публични разходи. През 2021 г. това биха били 4 718 лева на дете, което се равнява на 4,7% от прогнозния БВП и 11,7% от очакваните общи публични разходи.

Общият бюджет за децата и семействата за 2017 г. възлиза на почти 4 милиарда лева. През 2021 г. общата сума на разходите, заложени в бюджета, надхвърля 6,7 милиарда лева.

Между 2017 и 2020 г. разходите за децата и семействата увеличават дела си в БВП от 4,1% на 4,7%. Ръстът се дължи изцяло на нарастване на средствата за образование, като парите, предназначени за здравеопазване, дори са намалили дела си в БВП с 0,1 процентен пункт.

Въпреки че са се увеличавали в абсолютно изражение, разходите за децата и семействата са намалявали дела си в общия държавен бюджет през 2018 и 2019, преди отново да го увеличат през 2020 година. Това не се отнася за разходите за образование, които са претърпели значителен и устойчив ръст през целия период 2017-2021 г.

През 2017 г. 56% от разходите за деца са предназначени за образование, 31% са за социално подпомагане, а 13% са за здравеопазване. През 2021 поради изпреварващия ръст на разходите за образование съотношението е силно променено в полза на образованието – 61% от разходите са предназначени за образование, 26% са за социални разходи, 13% са за здравеопазване.

ОБРАЗОВАНИЕ

Макар че финансирането в сфера образование бележи траен ръст през последните години, делът от БВП, предназначен за образование, все още е под средното за ЕС (около 3,5-4%). И докато дяловете, насочени към средно и висше образование, са съизмерими със средните за ЕС, едва 0,7% или под половината от средното за ЕС, отива за предучилищно и ранно образование и грижа. Заплатите на учителите бяха увеличени сериозно и това даде възможност за привличане на по-качествени кадри в училищата, но все още качеството на образованието и училищната среда страдат от сериозни недъзи, които имат за резултат висока функционална неграмотност.

Между 2017 г. и 2021 г. средствата за образование, преминаващи както през бюджетите на общините, така и през бюджета на МОН, значително са се увеличили. През 2017 г. общините са разполагали с малко над 1,7 милиарда лева, докато през 2021 г. тази сума е нараснала на почти 2,9 милиарда лева.

Средствата за програми в бюджета на МОН през 2017 г. са 613 милиона, а през 2021 г. са двойно повече – малко над 1,2 милиарда лева.

ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ

В контекста на продължаващата втора година тежка ковид криза и на фона на по принцип лошо управляваната здравна система, финансирането в областта на детското здравеопазване е с най-малък дял спрямо трите области и дори намалява.

Според анализа, голяма част от финансирането отива за болнично лечение, а не за профилактика и доболнична помощ. За много деца, живеещи в отдалечени райони или извън големите градове, медицинската помощ идва едва когато състоянието им вече е толкова влошено, че се налага да бъдат приети в болница. Това е и една от причините България да е на водещи места по детска смъртност.

Високите разходи за болнична помощ в сравнение с разходите за превенция и доболнична медицинска помощ са характерни като цяло за българското здравеопазване.

СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА

Основната форма на подкрепа за децата и семействата – над 90% от социалните плащания за деца, са насочени към детските надбавки и друг вид еднократни и регулярни помощи за отглеждане на деца, независимо дали родителите им са допринасяли към бюджета чрез осигуряване. Друг голям дял в бюджета на НОИ са обезщетенията за раждане и отглеждане на дете, които са обвързани с осигуряването и приноса на родителите към общия бюджет. Малък дял от бюджета на МТСП е насочен към децата с увреждания и деинституционализация на услуги за деца, лишени от родителска грижа.

Подпомагането на семействата с деца заема през всички години с изключение на 2019 г. над 90% от общия бюджет, като в отделни години доминира единият или другият бюджет.

В подпомагането на семействата с деца във финансово изражение доминират месечните помощи за отглеждане на деца до завършване на средно образование или навършване на 21 години, или на деца с увреждания.

Държавата не успява да даде равен старт на всички деца

Усилията на държавата не са достатъчни, за да изравнят шансовете на децата и да им дадат равен старт в  живота, защото на родителите също се налага да отделят средства за образованието и здравето на децата. Колкото по-голям е делът на средствата, които се налага да отделят родителите, толкова в по-голяма степен бъдещето на децата зависи от това дали са били родени в повече или по-малко заможно семейство.

Национална мрежа за децата е най-голямото българско обединение на граждански организации и активисти, които работят в полза на децата. Повече от 140 хиляди деца и над 76 хиляди семейства годишно получават подкрепа от организациите членове и професионалистите на Мрежата. Вижте повече на www.nmd.bg.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

 

 

Напишете коментар
Коментари: 1
1 ScottPREOM 16:32, 09 апр 23


Thank you. Great information!
my choice casino online pala casino online legal online casino

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама