Google във време на война: Украинците търсят дрон, българите - „Ергенът“

15:14, 15 мар 22 25 1732 Шрифт:
Ирина Иванова Редактор: Ирина Иванова

Рязко се променят търсенията на онлайн потребителите в Русия и Украйна след началото на най-голямата война в Европа от 1945 г. насам.

Данните от платформата Google Trends за последния месец, цитирани от bTV, дават представа кои теми вълнуват хората и какви заявки за информация в интернет правят.

Google разработва система срещу нахални любопитковци

Руснаците питат първо за санкции, после за преговори

Така в Русия от средата на февруари насам топ темите в търсене по ръст са „Икономически санкции“, „Преговори“ и SWIFT – скокът при тях се измерва в хиляди проценти.

Интересна е графиката, която проследява ръста на обема на търсенето по тези теми. Руснаците се интересуват от санкциите и преди 24 февруари, когато започна т.нар „специална военна операция“, изясняват си какво е SWIFT (системата за междубанкова комуникация, от която Русия на практика е изключена – б.р.) на 26 февруари, а на 28 февруари голямата тема на търсене стават преговорите.

Интересите по региони също носят интересна информация. Най-развълнувани от икономическите санкции са в Магаданска област, следвани от Москва и Санкт Петербург. В Питер и Калининград най-много се интересуват от темата SWIFT.

Топ регион по темата с преговорите изненадващо е Чуктотка, но пък очаквано след него се нареждат Адигея и Белгородска област, които са част от Южния военен окръг и на тяхна територия се разполагат войски, свързани с бойните действия в Украйна.

Сред ключовите фрази обаче доминира празничният 8 март.

Кой е най-популярният уебсайт за 2021 г.

Украинците се интересуват от преките ефекти от войната

Когато се прехвърлим от другата страна на фронтовата линия, търсенето онлайн е насочено повече към преките ефекти от войната, а не от косвените.

Най-голям ръст в Google в Украйна има темата за дрона „Байрактер TB2“. Турският боен безпилотен самолет се използва от отбраняващите се сили за унищожаване на руски танкове и друга бойна техника, като от Киев често показват кадри с успешни акции и твърдят, че с помощта на машините нанасят значителни поражения на врага. За дрона започва да се говори няколко дни след началото на конфликта.

Втора по ръст тема в търсенето е тази за вечерния час, който се наложи да се въведе в много населени места след началото на руската офанзива. На трето място са търсенията за преговорите между воюващите страни, а след него по ръст са запитванията по тема „Извънредно положение“.

След първите няколко дни на войната стана ясно, че тя няма да приключи бързо и това отприщи невиждана по мащаб бежанска вълна от Украйна. Това се вижда и по търсенията в Google по теми, свързани с бежанците. Те леко се повишават в дните преди началото на конфликта, рязко скачат на 24 февруари, за да се увеличат неколкократно след 28 февруари.

Българите не се интересуват от войната, а от „Ергенът“

България не е фронтова страна, но е сред най-близко разположените до конфликта членки на ЕС. Как се отразява войната на темите, които търсим онлайн?

Сред темите с най-голям ръст през последните 30 дни у нас са: „Ергенът“, 8 март, Баба Марта, украински език и Владимир Путин. 

След „Ергенът“ и бабите вече не мрънкат за сватба на внуците

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама