Изкуство, страст, маниакалност - „Работилница за кукли“ е историческият трилър, който чакахме

15:40, 30 мар 22 / Култура 25 2005 Шрифт:
Катерина Хапсали Автор: Катерина Хапсали

„Работилница за кукли“ (ИК „Колибри“) на Елизабет Макнийл със сигурност е едно от литературните събития тази пролет. Не ни се случва често, колкото и ревностно да следим всички излизащи у нас заглавия, да попаднем на ловко изваян исторически трилър, пропит с толкова любимата ни викторианска атмосфера. Английският 19-и век има особено място в литературата и изкуството въобще, а „Работилница за кукли“ буквално ни спуска в сърцето и вълненията на тогавашния Лондон. 

Творческият импулс, опасните измерения на страстта, лишаването на жените от правото на глас и маниакалното чувство за притежание са сред основните теми, които ще ви грабнат в книгата на Елизабет Макнийл. Някои пасажи от този увлекателен роман със сигурност ще ви препратят и към книгите на големия Чарлс Дикенс, в които по сходен начин се преплитат мизерия и порив към красотата, бруталност и човещина – една немалка, макар и полускрита между редовете заявка, апропо. Досега най-големият романист на викторианската епоха определяше усещанията ни за тогавашния Лондон; сега Макнийл се пробва да върви в същите обувки.  

„Работилница за кукли“ е дебют, който обаче няма вкус на такъв – напротив, книгата оставя впечатление за добре приготвено ястие от литературен шеф готвач. Без типичната за повечето прохождащи автори неувереност и с онази особена категоричност на изказа, която задава тона на блестяща литературна кариера.

Големите събития на дадена епоха винаги рефлектират по някакъв начин върху малките наративи, а в случая говорим за няколко преплетени човешки съдби. Голямото изложение в Лондон (1851) е първият световен панаир, на който са показани най-големите открития на века. (Появата на фотографията, апропо, е също представена на Голямото изложение, а кралица Виктория става първият сниман британски монарх – бел.ред.) Именно строежът на павилиона за Голямото изложение през 1850 г. е повод сред тълпата зяпачи да се срещнат младата художничка Айрис и колекционерът на различни предмети Сайлъс, който остава завинаги запленен от тази първа съвсем мимолетна среща.

Междувременно художникът прерафаелит Луис Фрост кани Айрис да му позира, а нейното условие е той да я научи да рисува. Светоусещанията й започват стремглаво да се променят, подвластни на изкуството и любовта. Вманиаченият Сайлъс обаче има други планове за съдбата на Айрис, а мракът в него подклажда неописуеми деяния...

Сюжетът ловко ни повежда през зловещите измерения на страстта и подземията на човешката психика. Ще успее ли младата жена да се отскубне от отреденото й място на плячка?

Елизабет Макнийл, автор на „Работилница за кукли“, е родена в Шотландия, но живее в Лондон. Писателката е завършила английска литература в Оксфорд. В момента Макнийл изработва керамични съдове в малко ателие в градината си, но далеч по-ценни за читателите от нейните грънци са бъдещите й литературни приключения.

„Работилница за кукли“ получи аплодисменти от публиката и страниците на Sunday Times, Express, Booklist и др.     

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама