Светът бе в очакване на полета, който поставя началото на програмата Артемис - или в превод Артемида. С нея НАСА има амбицията да върне хората на Луната и то само след три години, през 2025 година.
НАСА обаче отложи изстрелването на „Артемис“ заради проблеми с единия двигател, пишат световните медии. Причината – по време на проверка на двигателите един от четирите не е успял да изпълни програмата си, предаде bTV.
Следващата възможна дата за излитането на „Артемис“ е в петък, като времевият прозорец е дълъг около два часа.
Мисията „Артемида 1“ е без хора, ще продължи 42 дни, като два пъти ще прелети изключително близо до Луната. Програмата „Артемида“ е продължение на програмата „Аполо“ (или в превод Аполон) , с която на Земния спътник стъпва първият човек.
НАСА може да потегли към Луната още в края на август
14 камери, създадени от българи и монтирани върху ракетата, ще покажат на света движението ѝ, а на НАСА ще дадат ключова информация за полета. Създадел на камерите е българинът Петко Динев, който чака този ден от седем години. През 2015 започва работа по проекта, а едва днес ще види реализирането му.
„След тестове беше решено, че нашите 14 камери са подходящи да бъдат мотирани на ракетата - носител и да следят за правилното функциониране на ракетата - отделянето на степените, изгарянето на горивото и освобождаването на спътника Орион - това е новата спускаема капсула, с която НАСА се надява през 2025 година с ракетата Артемис да изпрати петима души на Луната. И след това през 2030 с полети до Марс“, сподели Петко Динев в специално интервю за БНТ.
По думите му камерите са монтирани по тялото на ракетата и ще следят за отделянето на степените и отделянето на двата странични двигателя. „Така наречените бустъри, така че всички снимки, които ще се виждат от гледна точка на ракетата, ще бъдат направени с нашите камери. И те имат доста сериозна отговорност, защото ако регистрират нещо, което не е наред, при следващите полети това трябва да бъде оправено. Камерите са конструирани от мен, аз съм главният конструктор, механиката и корпусите са направени в България, платките, от които са направени камерите, са наситени в България, платките са конструирани от българин и са сглобени в нашия офис във Флорида, където също работят българи в производството, така че можем да кажем, че тук има изцяло българско участие. Това са 22 души в България и 10 души във Флорида“, допълни Петко Динев.
По време на излитането той ще бъде на 4 км от ракетата - това е най-близкото възможно разстояние, където може да бъде доуснат човек.
„Това е най-голямата ракета, която някой е строил. Ракетата е висока 100 метра. Основният резервоар на гориво събира 2 млн литра течен водород, така че това е нещо колосално! Това ще бъде нещо невероятно, тук много сме развълнувани, ние сме с групата на инженерите, тъй като ни позволяват да правим тестове на новите уреди, които правим за НАСА, ние работим с тях от 15 години. С този проект започнахме 2015 година да се занимаваме. 2017 година приключиха тестовете и камерите бяха приготвени. В космоса всичко отнема време, защото трябва всичко да бъда проверено многократно, защото имаме само един шанс и за да сме сигурни, че когато ракетата бъде изстреляна всичко ще бъде наред и целта ще бъде изпълнена", разказа още Петко Динев. По думите му последният полет на подобна ракета е бил през 1973 г. - на ракета „Сатурн“ по програмата „Аполо“.
„Артемис I“ e първата ракета, която ще бъде изстреляна по тази програма и тя ще бъде използвана за всички следващи полети. Спускаемата каспула „Орион“ също е нова. Мисията ще бъде с полети около Луната. Спускаемата капсула няма да кацне на Луната, тя ще се завърти няколко пъти около нея и на 2 октомври се планира приводняване в Тихия океан. В нея има три манекена, които със сезнози ще следят какво е натоварването, параметрите на средата, така че доста сериозна мисия.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар