Стартът на кампанията вече е официално свирен, макар повечето партии и коалиции въобще да не са излизали от нея още от миналата година. И въпреки това в първия ден не видяхме нито остър лидерски дебат, нито силни послания или ярки лозунги и слогани. Сякаш повечето политици не са съвсем подготвени за началото на истинската битка за народната любов.
И лидерските битки не са това, което бяха
Но ако политическите дебати се водят през цялата кампания и тепърва има накъде да се развият, то нещата със слоганите не стоят точно така. Именно те са ключовото послание, с което всяка формация трябва от ден едно да се заяви пред народа - да покаже ясно своята политическа ориентация, своите действия, за какво се бори, но в същото време и да грабне вниманието, да разтърси и да приласкае гласоподавателите да отидат до изборите урни и да дадат своя вот именно за тях. Това обаче липсва в повечето политическите слогани тази година. Част от партиите пък дори все още нямат такива. А в тези, които имат, виждаме клиширани фрази, вече употребявани в предишни кампании или съвсем леко доразвити. Всеки се има за спасител на народа и вместо да подбужда избирателя към някакво действие, повечето залагат по-скоро на декларативни послания. Забелязва се и че посланията им са предимно насочени към твърдите ядра от симпатизанти, сякаш не целят да разширят електоралното си влияние. Но нека се вгледаме по-подробно във всеки един слоган и да видим какво иска да ни каже партията с него:
„Продължаваме промяната“ иска още да работи
Слоганът на доскоро управляващата партия „Продължаваме промяната“ следва линията за работа по промяна на модела на управление на държавата, наложен от ГЕРБ. Това послание бе отправено още при управлението на служебния кабинет „Янев“, когато Кирил Петков и Асен Василев бяха министри. След оттеглянето им то се превърна и в име на новосформираната от тях партия, показващо тяхната цел и което само по себе си също е слоган. „Да си довършим работата“ обаче звучи като изрязано наполовина изречение. Сякаш от партията са искали да кажат: „Дайте ни шанс да си довършим работата по промяната“, но са решили да се ограничат до по-краткото послание, което звучи по-скоро като призив към партията, отколкото към избирателите.
Освен това има и леко двусмислен контекст. От една страна препраща към преждевременно прекъснатия мандат на последното редовно правителство и започнатите, но недовършени политически цели, но от друга страна навежда и към логичните въпроси: „А какво свършихте и защо искате втори шанс?“, чиито отговори не стават ясни от слогана им.
Включването на думичката „работа“ пък напомня на старият слоган на ГЕРБ „Работа, работа, работа…“.
ГЕРБ - Още от същото…
И като споменахме ГЕРБ, лидерът на партията Бойко Борисов се присмя на „Продължаваме промяната“, като ги нарече „аматьори“ и припомни, че със слогана „ГЕНЕРАЛна промяна“ е спечелил кметските избори още през 2005 година.
В същото време обаче на тези избори и неговата формация не се отличава с особена оригиналност. След като от ГЕРБ обявиха дни преди старта на кампанията, че имали само един проблем за изборите - какъв да им е слоганът, се оказа, че така и нищо не са измъдрили и просто са си върнали стария от последните избори през ноември миналата година - „По-силни от хаоса“. А той следва апокалиптичната им линия, зададена от по-миналата кампания, когато се заканиха да сложат „Ред в хаоса“, но явно така и не са успели. Макар че самото налагане на думата „хаоса“ в реториката им звучи доста противоречиво, като се има предвид, че те са управлявали страната ни повече от 10 години, а кабинетът на Петков едва шест-седем месеца. Служебните кабинети на Румен Радев пък едва месец-два.
Освен това подходът в една кампания с негативно послание и сплашване, с това, че без тях ще дойде нещо много по-лошо и страшно, е позната на народа от преди много, много години…. Чели сме за този метод и в поучителния роман на Джордж Оруел „Фермата на животните“. Именно за това едва ли би бил работещ точно сега, когато народът има нужда от някаква надежда, че ще излезем от познатия неуспешен и пропит от корупция модел на управление в страната ни.
БСП пак с послание основно към левите избиратели
Въпреки обясненията на левицата, че искат да мотивират за тях да гласуват най-широк кръг граждани, слоганът им показва отново насоченост предимно към левите избиратели - „За социална и сигурна държава“. И много напомня на посланието им от европейските избори през 2014 г. - „За социална Европа“. Тук обаче е добавено „сигурна държава“, като препратка към несигурните обстоятелства, които заплашват страната ни (войната, газът, ковид пандемията) и се изтъква, че именно социалистите са гарантът, който ще се погрижи за народа. По какъв начин обаче левите политици разбират сигурността и дали тя би ни обвързала с нечии чужди интереси, е въпрос, който остава отворен и вероятно ще разберем по време на кампанията.
ДПС с подобен на БСП слоган
От ДПС също не изпъкнаха със слоган, всъщност техния силнно наподобява този на левицата - „С ДПС сигурност и стабилност“. И те подобно на ДБ се самоизтъкват, че „сигурност“ и „стабилност“ може да има само с тях.
Миналата година партията повтори през април и юли „Рестарт на държавността“, а есента го обогати със „За единство на нацията“.
„Има такъв народ“ се обявиха за вълк единак
„Има такъв народ“ съвсем очаквано избра да следва линията си на лошите момчета в „страшния филм“ със слогана, който бе обявен от техния лидер Слави Трифонов при заявката за референдум за президентска, прощавайте - полупрезидентска република - „Сами срещу всички, заедно с вас“. Той обаче звучи малко като героичното мото: „И сам войнът е войн“, което не се очаква да е особено работещо в бъдещия парламент, като се имат предвид предните неуспешни опити да се състави стабилно мнозинство и фактът, че ИТН не успя да се сработи с която и да е от политическите формации. За това посланието е по-скоро за продължение на шоуто, отколкото за работещо предложение в интерес на народа.
„Демократична България“ - прагматични, но надменни
„Демократична България“ пък залагат на леко надменен и хладен, но прагматичен призив - „Довери се на разума“. Тук липсва емоция, но с този слоган дясната партия се опитва да внуши на гласоподавателите, че на другите формации им липсва разум и само те го притежават. Напомня малко и на маркетингово послание на голяма корпоративна компания, която се опитва да изпъкне на фона на конкуренцията с „неповторимост“ и „уникалност“. Или иначе казано: „Който разбира, тук се спира“. В същото време тази самоувереност звучи малко странно на фона на това, че обединението до последно чакаше ПП да кажат дали искат да се явят на изборите с тях, като едва ли не последен спасителен влак.
Патриоти в повече…
Патриотично ориентираните формации също не изпъкнаха с „блестящи“ слогани. Отново преобладават лозунгите, разчитащи на емоционалната привързаност към родното и родината, за това и думата „България“ неизменно присъства във всичките послания. В същото време обаче слоганите им повтарят имената, с цел може би да изтъкнат, че те могат да работят за всичко, но на практика оставят усещането за лиса на въображение, креативност и в крайна сметка не работят за нищо.
Такива са слаганите на „Възраждане“ - „Възраждане за България“ и на „Български възход“ - „Възход, България“. Очевидно с включването на името на страната ни се опитват да разсеят някои твърдения на политолози, журналисти и политици, че са русофилско ориентирани формации.
ВМРО пък, като една от най-старите патриотични партии, се е опитала да се изтъкне като патриот на патриотите, като цели два пъти е включила „България“, че и веднъж „на българите“, да не стават грешки все пак. Със слогана си „България на българите, България над всичко“ те на практика отново се обръщат единствено към досегашния си електорат и не казват нещо ново.
„Изправи се, България“ призовават за „полезно гласуване“
„Изправи се, България“ пък отправиха директен призив към гласоподавателите, като ги призоваха: „Гласувай полезно!“, а в предизборния си видеоклип лидерът на гражданската формация Мая Манолова добавя: „за тези, които защитават твоите права, доходи, сигурност!“. Тук обаче идва въпросът - кое е вредното гласуване, след като всички партии когато са в кампания обещават същите неща и за тях също гласът за тях е единственият правилен и полезен.
Всеки е спасител, но не е ясно как
Като цяло, ако трябва да обобщим всички слогани – нито една от основните партии, претендиращи за депутатски места, не е опитала да привлече към себе си нови избиратели и да им обясни защо е важно да гласуват конкретно за нея. Вместо това виждаме, че отново всяка формация се е самопровъзгласла за последния спасителен кораб на страната ни, без обаче да е ясно как точно ще ни избави от надвисналата нищета и разруха.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар