Възможно ли е кандидат за кмет да използва средства за агитация, които после трудно ще отчете? До какво води неправилното планиране на един фейсбуук пост и как можеш да разочароваш избирател, карайки му се?
Отговори на всички тези въпроси дават част от кандидатите в предизборната кампания в Сливен. Градът се отличава с множество кандидати за кмет, които разбиват вота на основните опоненти и вероятно и следващият местен парламент ще бъде шарен.
Кампанията за местния вот в града на Стоте войводи стартира доста семпло. Около две седмици из града почти нямаше агитационни материали, било то плакати или билбордове. Тук-таме събитие, тук-таме среща с избиратели - така претендентите за стола на настоящия кмет Стефан Радев (ГЕРБ) опитваха да разпалят народната любов към себе си.
Местни анализатори твърдят, че повечето кандидати пазят силите си за последната част на кампанията или се ориентират към контролиран вот. Затова и гледат да не правят структурирана и последователна агитация. Изключение са само социалните мрежи, в които се наблюдава осезаемо раздвижване.
Кандидатът за втори мандат Стефан Радев е активен в социалните мрежи. Той е първият кмет у нас, който стартира собствен подкаст. В него се разкриват основните моменти в управленската му програма, а гости са и кандидатите за общински съветници на ГЕРБ. Стартирана е и фейсбуук инициатива “Питай Стефан Радев”, в която основният претендент отговаря лично на въпроси, отправени към него.
Радев има и собствен канал в YouTube, в който споделя видеоматериали от основните събития в хода на кампанията. Каналът се радва на добър интерес, като в някои моменти статистиките задминават посещаемостта на популярните местни медии. На въпрос на ТОПНОВИНИ от щаба на ГЕРБ Сливен заявиха, че не използват промотиране в социалните мрежи и към момента не плащат, за да може постовете им във Facebook и YouTube да достигат до повече хора. Като цяло оттам залагат на срещи очи в очи с гражданите на Сливен.
Не така стоят нещата при основния опонент на Стефан Радев - кандидатът на БСП и бивш кмет Кольо Милев. Настоящият депутат от левицата действа агресивно в последните дни. Въпреки че заяви в дебата по bTV, че кампанията му не е скъпа и не ползва билбордове, разходка из Ларгото (на метри от мястото на провеждане на дебата) или близо до Дамарски мост показва, че твърденията на Милев не отговарят на истината.
Кандидатът на БСП е и от участниците в кампанията, които активно спонсорират своите публикации. Интересен въпрос е как впоследствие ще отчетат разходите си в това перо, тъй като социалните мрежи изискват верификация с лични карти и са затегнали сериозно правилата за политическа агитация. Друг въпрос, който поставят местни анализатори е - БСП ли плаща за спонсорираните постове на Милев или се използват пари от собствена карта, по която получава депутатската си заплата? Как ще бъде отчетено това с документи пред Сметната палата?
Извън въпросите за начина на финансиране, дигиталната кампания на Милев се отличава с доста странно и разпокъсано поведение. Кандидатът на БСП има едновременно личен профил и страница, а съдържанието им не е консистентно.
Голям скандал предизвика и спонсорираният пост на Милев, в който припомня на сливналии срещата си със Стефан Данаилов отпреди осем години.
За тежкото състояние на актьора се говори от няколко дни, а дори Корнелия Нинова заяви, че от седмица е “в непрекъснат контакт с лекарите от ВМА“. За това е възможно да е станало дума и при срещата на Нинова с Милев в понеделник. Междувпрочем, платеният пост на кандидата на БСП е именно оттогава. Но освен неуместното използване на Стефан Данаилов в тежък за него момент, Милев фрапира и с други аспекти на онлайн поведението си.
Кандидатът на БСП трие негативни коментари, дори и да не са от тролове и дори и да са аргументирани. Така, в неговата страница и в профила му може да се открият предимно позитивни отзиви и пожелания за победа. Постове в подкрепа на Милев се организират и в една от големите фейсбуук групи в града - Born in Sliven, контролирана от червените.
Милев обича и да се кара на потребителите в социалните мрежи. Така, например, той отправя коментари към потребител, пишещ на латиница. Любопитното е, че заядливите коментари на кандидата на БСП са с правописни и пунктуационни пропуски.
Силна онлайн активност се забелязва и по отношение на кандидата за кмет Румен Бозуков, издигнат от Движение Заедно за промяна в Сливен. Щабът на политическия субект действа предимно онлайн. Основна цел в работата им е кандидатът им да има предни места в повечето анкети, организирани от различни сайтове. Макар “подкрепата”, заявена в онлайн допитванията, да е изкуствено по-висока от реалната, отчитана от социолозите, стратегията доведе Бозуков до място в единствения кметски дебат за Сливен.
Видеото от него вече също е изрязано и се промотира чрез плащане в социалната мрежа. Но Движение Заедно за промяна в Сливен, освен да отговорят как ще отчитат спонсорираната реклама, дължат отговор и дали са закупили кадрите с техния кандидат от bTV или ги използват в нарушение на авторските права.
Впрочем, такъв казус има и с кандидата на БСП Кольо Милев, който използва заснетата за дебата визитка.
Тук е и разликата между Румен Бозуков и Кольо Милев. В началото на надпреварата бе инициирано подписване на споразумение за честна и почтена предизборна кампания. Кандидатът на Движение Заедно за промяна в Сливен го подписа, но от щаба на БСП демонстративно отказаха да го сторят. Независимо от заявките обаче се оказва, че в последните дни на кампанията битката се ожесточава и местните играчи забравят добрите нрави.
Това се вижда и извън дигитална среда. Община Сливен традиционно поставя на Ларгото специални пана за лепене на плакати. В зависимост от номера си в бюлетината, всяка партия или коалиция има съответното място. От седмица таблата се изпълват с плакати, а някои от тях биват постоянно късани. Кандидатът на БСП пък се е разпрострял на цели две.
Какъв ще е резултатът от всичко това - предстои да разберем на 27 октомври.
Добави коментар