СБЛЪСЪК: „За“ или „против“ премахването на мигащия зелен светофар в София?

10:00, 10 ное 21 / Сблъсък 25 2891 Шрифт:
Ирина Иванова

Мигащият зелен сигнал на светофара се появи експериментално преди няколко години в страната. Първо бе въведен в столицата, а след това и в най-големите областни градове у нас - Стара Загора, Варна и Пловдив. Целта бе да се провери дали това ще намали катастрофите по пътищата. Методът за сигнализация успя да се наложи и голяма част от шофьорите свикнаха с него, като дори го възприеха като нещо съвсем естествено, нормално и полезно.

Тази практика е наложена и в редица европейски страни, предимно в Северна Европа. Сред тях са Швеция, Дания, Австрия и Норвегия. Но само на възловите кръстовища в големите градове. При това когато светофарите са сложни и с повече от една секция. 

В Германия пък, която е сред страните с най-малко пътни произшествия, няма премигване. В Гърция също не са го наложили. Там дори е по-сложно - на много светофари в Атина и в Солун няма дори жълта секция и зеленото преминава направо в червено.

Мигащият зелен сигнал остава в историята на София

Темата отново нашумя, след като миналата седмица Столична община реши да започне поетапно да премахва функцията мигащ зелен сигнал. А до няколко дни това ще бъде факт абсолютно навсякъде. Причината - според регионалното министерство това противоречи на пътните правила и е опасно. Така макар от общината да са против премахването на мигането, изпълняват нареждането на МРРБ. 

Решихме да направим това самосиндикално, въпреки че не сме съгласни. Проблемът е, че премигването е само експеримент и не е залегнало в никакъв нормативен документ. Той започна през 2016 г., когато в София бяха въведени „умните светофари“. Това е функция на софтуера, не са харчени допълнително средства и го премахваме само с няколко клавишни комбинации. Но премигването определено намали инцидентите по кръстовищата“, каза директорът на Дирекция „Управление и анализ на трафика“ в Столична община инж. Димитър Петров, цитиран от „24 часа“.

Той обясни, че статистиката на КАТ от експеримента показва, че пътните произшествия са намалели с 50%. „Хората го възприемат доста добре и за тях е по-безопасно да имат информация, че ще се смени сигналът“ , допълни Петров. По думите му преди въвеждането на мигането на кръстовището на Сливница и Опълченска са станали 41 катастрофи, а след това са паднали до 22. Според него с премахването водачите ще имат доста по-малко време за реакция с всички произтичащи от това последици.

На подобно мнение са и от Института за пътна безопасност. Те посочват, че през периода на въвеждането на мигащата зелена сигнализация шофьорите са придобили навик да я очакват, преди да се появи жълтата. „Зелената мигаща светлина дава допълнителна информация на всички шофьори, на базата на която те могат да предприемат безопасно поведение, съобразно разстоянието на което се намират от кръстовището. По презумпция, колкото е по-информиран един шофьор за това, което предстои да се случи на пътя, толкова по-малка е вероятността да допусне грешка. На практика използването на зелената мигаща светлина се превърна в едно добро решение, което бе възприето положително от всички шофьори, изтъкват от ИПБ в свое становище до медиите. 

Експерти на Института за пътна безопасност са сигнализирали през 2018 г. Столична община и МРРБ, че мигащата зелена светлина не е уредена нормативно. „Действия и от двете страни не бяха предприети и сигналите на ИПБ бяха игнорирани, защото една и съща политическа партия управляваше правителството и големите общини в България (Гарван гарвану око не вади). След промяната на политическата среда през 2021 г. станахме свидетели на политическо противопоставяне, за което цената я плащаме всички ние, които се движим по пътищата на България“, отбелязват те.

„За нас експертите на ИПБ е учудваща активността от страна на МРРБ по този въпрос и липсата на реакция по десетките сигнали за обезопасяване на опасни пътища в страната“ , подчертават от института. Оттам настояват това решение да бъде преразгледано по най-бързия начин, като се създаде работна група, която нормативно да уреди зелената мигаща светлина.

МВР и транспортното министерство също са изтъкнали в свое становище, че са „за“ мигането. 

Светлинните сигнали са само немигащи

В писмена позиция от регионалното министерство уточняват, че мигащият зелен сигнал за автомобили противоречи на Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали, която страната ни е длъжна да спазва. В нея изрично пише, че светлинните сигнали са немигащи.

Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали е от 1968 година, като още тогава е подписана с особено мнение от няколко държави, между които и тези, в които законът е допуснал премигване на зелената светлина.

От МРРБ изтъкват още, че чл. 23 от конвенцията изрично посочва, че сигналите на трицветната светофарна уредба се състоят от немигаща червена, жълта и зелена светлина, като изчерпателно са уредени случаите, когато може да се използва мигащ сигнал за регулиране на движението на пътни превозни средства. Тази възможност е предвидена само по отношение на жълтия и червения сигнал, но не и по отношение на зеления. Съгласно чл. 24 от конвенцията е допустимо мигащ зелен светофар да се използва само за пешеходците. България е ратифицирала конвенцията, и то без особено мнение, следователно е длъжна да я спазва, подчертаха от регионалното министерство.

„В последните години се наблюдава въвеждане на някои нови за България устройства и светлинни сигнали към светофарните уредби – таймери за ППС, „мигане“ на зеления сигнал, светлинни сигнали във формата на вертикална и хоризонтална линия. Буди безпокойство фактът, че те се въвеждат без правна регламентация като експеримент и не се проучва ефектът от въвеждането им чрез изследване преди и след поставянето им“, посочват от МРРБ в отговор до „24 часа“. 

За да стане законна тази функция на светофара, е трябвало да се променят Наредба 17 на регионалното министерство за светлинното регулиране на пътищата и Законът за движение по пътищата.

От Асоциацията на автомобилисите също не са съгласни с позицията на Столична община. „Смятам, че казаното от Столична община е несериозно. Какво би станало в една правова държава, ако започне да не спазва законовите уредби. Тази статистика звучи несериозно. Има ясни критерии, по които се отчитат транспортните инциденти и съм сигурен, че в тази статистика тях ги няма“, изтъкват те, цитирани от Нова телевизия. Според тях таймерите на светофарите са били много по-добри.

Преди около месец по препоръка на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищатаи Европейския център за транспортни политики, беше премахнат мигащият зелен сигнал и на светофарните уредби в Стара Загора. Тогава Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики заяви, че тази практика влошава безопасността на движението по пътищата поради това, че в нормативните документи на Република България (закон, правилник, наредба) не е регламентирано, какво трябва да е поведението на водачите при този вид сигнал. По думите ѝ инструкторите, които обучават бъдещите водачи на МПС, не преподават значението на този сигнал и какво поведение трябва да имат те, както и че по време на изпит, служителите, които провеждат изпита, не могат да оценят поведението на изпитваните водачи (кога са сгрешили и кога не).

Според експертите, водачите нямат едно и също поведение при вида на мигащия сигнал - някои веднага спират, докато други ускоряват, за да преминат по-бързо в резултат, на което могат да настъпят пътнотранспортни произшествия, информират от общинския пресцентър на Стара Загора.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама