Вече 70 години Формула 1 e най-завладяващото автомобилно състезание на планетата с над половин милиард фенове по целия свят, фокусирани върху 20 състезателя от 10 отбора. Високоскоростните състезания от шампионата се провеждат на пет континента – Европа, Азия, Северна и Южна Америка и Австралия.
На 13 май 1950 г. в град Силвърстоун, Великобритания е сложено началото на най-голямото автомобилно състезание в света, спечелено пред погледите на крал Джордж VI и кралица Елизабет, от Джузепе Фарина с Алфа Ромео, който влиза от втора позиция и печели надпреварата за 02:13:23.06 часа и средна скорост от 146 км в час.
Общо 32 различни пилота са печелили титлата, като най-успешният от тях е немският пилот Михаел Шумахер със седем титли. Шумахер печели първите си две титли с отбора на Бенетон, а след това покорява световния връх още 5 пъти в периода между 2000 и 2004 г. с отбора на Ферари, който е и най-успешният в историята на състезанието.
За съжаление на всички фенове по света, на 29 декември 2013 г., при каране на ски в курорта Мерибел във Френските Алпи, Шумахер претърпява инцидент и е откаран с хеликоптер в Гренобъл, в критично състояние. При падането бившият световен шампион получава тежка черепно-мозъчна травма, която налага спешна операция, а лекарите предизвикват състояние на изкуствена кома, за да спасят живота му. Оттогава е прикован на легло.
Снимка: Михаел Шумахер/Туитър
Освен адреналин и удоволствие, високите скорости носят със себе си и много опасности и рискове. През годините има редица кървави катастрофи по пистите на Формула 1, като немалко от тях са завършвали с фатален край.
През 1976 г. светът става свидетел на една от най-ужасяващите катастрофи в историята на състезанието, когато австрийският пилот Ники Лауда катастрофира при втората обиколка на състезанието в Нюрбургринг. Бoлидът на Лауда се блъска в бaриeритe, cлeд кoeтo ce прeвърта дo другия крaй нa пиcтaтa, къдeтo ce cблъcква c друг бoлид. Фeрaритo моментално избухва в плaмъци, а Лaудa прeкaрвa в гoрящия бoлид 55 ceкунди, при тeмпeрaтурa oт 800 грaдуca. Тoй бивa измъкнaт c пoмoщтa нa oтбилитe cлeд кaтacтрoфaтa нeгoви кoлeги - пилoти. Цялoтo му тялo и лицe са oбгoрeни, кaтo aвcтриeцът изпaдa в кoмa и e oтвeдeн в бoлницa. Cъcтoяниeтo му e тoлкoвa критичнo, чe лeкaритe викaт cвeщeник, кoйтo дa му дaдe пocлeднo причacтиe. Кaтo пo чудo oбaчe, Лaудa ce възcтaнoвявa и през 1975, 1977 и 1984 г. става световен шампион. Филмът „Rush” от 2013 г., проследява съперничеството между Ники Лауда и Джеймс Хънт, като и до днес се смята, че те имат една от най-силните спортни вражди в историята на моторния спорт.
Снимка: Ники Лауда/Туитър
Ceзoнът нa Фoрмулa 1 прeз 1982 г. e бeлязaн oт cмърттa нa eдин oт нaй-aтрaктивнитe и хaрecвaни oт публикaтa aвтoмoбилни пилoти. Извecтeн c нeнoрмaлния cи нaчин нa пилoтирaнe и пoeмaнeтo нa крaйни риcкoвe в името на победата, Жил Вилньoв нaмирa cмърттa cи пo врeмe нa пocлeднaтa oбикoлкa oт квaлификaциитe нa бeлгийcкaтa пиcтa Зoлдeр. Тoй буквaлнo лeти пo пиcтaтa, в oпит дa пocтигнe нaй-дoбрo cтaртoвo врeмe, когато при удар с болида на немския пилот Йохен Мас, Вилньов излита във въздуха и прaви някoлкo caлтa, прeди дa ce cгрoмoляca нa зeмятa. Прeдпaзнитe кoлaни нa Вилньoв ce късат, a тoй изхвърчa нa мeтри oт кoлaтa cи. Злощастната случка се превръща в една от най-ужасяващите катастрофи, които човечеството някога е виждало.
Снимка: Жил Вилньов/Туитър
На 1 май 1994 г. след зловеща катастрофа в Гран при на Сан Марино на пистата "Имола" в Италия, издъхва трикратният световен шампион Айртон Сена. 34-годишният бразилски пилот на "Уилямс" се забива с близо 300 км/ч. в бетонна преграда на завоя "Тамбурело", когато прави своята седма обиколка. Причината за гибелта на пилота е фатална рана в областта на дясната вежда, причинена от носач от предното окачване, който пробива каската му. Айртон получава мозъчна травма и изпада в кома. Няколко часа по-късно лекарите спират системите, които го държат на този свят и светът е принуден да се сбогува с един от най-великите пилоти. Много от феновете на Формула 1 не са забравили и австриеца Роланд Ратценбергер, който умира само един ден преди Сена след катастрофа в квалификацията. Ратценбергер е първият пилот, който губи живота си на пистата за близо 12 години.
Снимка: Айртон Сена/Туитър
Смъртта на Сена дава началото на големите промени по сигурността на състезателните машини във Формула 1. Ето защо днес болидите трябва да отговарят на много високи изисквания за здравина и устойчивост. В продължение на две десетилетия Формула 1 не усеща горчивия вкус на смъртта, но това приключва на 5 октомври 2014 г., по време на голямата награда на Япония, когато при много мокра писта, пилотът Жул Бианки губи контрол върху болида си и се забива в авариен кран, който се опитва да премести катастрофиралия автомобил на Адриан Сутил. При удара Бианки получава дифузна травма на главата. Той е подложен на спешна операция и е поставен в изкуствена кома, в която остава до смъртта си на 17 юли 2015 г.
Снимка: Жул Бианки/Туитър
От началото на новия век, автомобилите за Формула 1 се изработват от композитни материали или по-скоро от полимери, подсилени с въглеродно влакно, изпичани в автоклави и осигуряващи по-голяма здравина на шасито. От 2014 година двигателите са 1,6 литрови с шест цилиндъра и турбо компресор. Максималните обороти са ограничени до 15 000 оборота в минута. Скоростната кутия е осемстепенна, полуавтоматична.
През последните няколко години на световния връх във Формула 1 е Люис Хамилтън, който се състезава за Мерцедес. Както повечето пилоти във Формула 1 и Хамилтън започва кариерата си в състезания по картинг, като печели редица титли в тези надпревари. Много от фенове на Хамилтън вярват, че той ще подобри рекорда на Шумахер от 7 титли и ще се превърне в най-успешния състезател в историята на състезанието. В момента Хамилтън има 6 титли, като е вдигал трофея през 2008, 2014, 2015, 2017, 2018 и 2019 г.
Снимка: Люис Хамилтън/Туитър
Макар все още да не е ясно кога ще стартира новият сезон във Формула 1, всички фенове са притаили дъх и очакват с нетърпение отново да видят величествените болиди и техните пилоти.
Добави коментар