Миналата седмица финансовото министерство изненадващо анонсира идеята за създаване на Държавна петролна компания. Предвижда се държавни бензиностанции да има в големи градове, както и на локации, където липсват такива, като във всяка община цените ще са различни. Очаква се те да заработят най-рано след две години.
По темата TOPNOVINI.BG публикува мнението на икономическия министър Емил Караниколов и на обединение „Демократична България“.
Снимка: CanStockPhoto
Държавните бензиностанции - балансьор в пазарната игра на горивата
Според Емил Караниколов целта на една държавна компания е тя да е коректен играч. „Важно е гражданите да получават по-добра информация за цената на горивата. Ние целим създаване на конкуренция. Ние трябва да изградим типови модели по отношение на бензиностанции, за да се направи анализ. Тази компания е нужна, за да има балансьор“, увери той.
Според него интерес от такава роля биха имали малките субекти на този пазар. „Целта е секторът да бъде предвидим и да се води по световните стандарти. Държавата не може да позволи да е на загуба“, заяви министърът. Той допълни, че в държавните бензиностанции ще има стандарт за качество, който се надява от тук нататък да се съблюдава от всички.
„Към момента проблем с качеството на горивата няма. Постоянно се извършват проверки, но на определени етапи по-малки играчи често създават проблеми на автомобилите ни”, допълни Караниколов. Той е категоричен, че държавата ще спазва всички пазарни принципи и ще бъде лоялен конкурент. „Никой в пазарна икономика не бяга от конкурент, който спазва правилата. Мисля, че малките производители ще имат изключителен интерес държавата да влезе в този сектор. През това дружество ще гарантираме и количествата резерв”, допълни той.
Снимка: БГНЕС
Държавните бензиностанции ще влошат сектора
Според „Демократична България“ обаче създаването на държавни бензиностанции няма да подобри състоянието на сектора, дори напротив. „Конкуренцията сваля цените и съответно ограничаването на конкуренцията е предпоставка за по-високи цени. Именно изкривяванията на конкуренцията са проблемът на пазара на горива и ако бъдат преодолени, цените могат да бъдат по-ниски“, посочват от обединението.
Позицията на „Демократична България“ е, че държавата се използва, за да се ударят малките и да се облагодетелстват големите фирми. Те припомнят, че с промени в Закона за ДДС през миналата година малките бензиностанции вече бяха задължени да обезпечават двойно дължимия ДДС за разлика от големите вериги на пазара и други допълнителни утежнения. „Близо четири години властта се крие от същината на проблема, а сега предлагат социалистическо решение, което е ясно, че няма да работи. Създаването на държавни бензиностанции единствено ще създаде нова корупция при закупуването на терени и строежа на съоръжения", посочват още те.
Според обединението истинските решения са да се отменят ограниченията за малките бензиностанции, да се облекчат условията за създаване и достъпът до данъчните складове за горива, за които се знае, че през 2015 г. близо 80% за дизела и над 90% при бензина като капацитети се контролират от една компания - групата "Лукойл". Предлага се също да се забрани производителите и търговците или свързани с тях лица да имат господстващо положение или концентрация в сегмента на данъчните складове, да се разреши използването на лицензирани данъчни и акцизни складове в съседни страни от ЕС.
Против, разбира се! Теглят ни към социализма пак....
Eh, sega shte otvorqt i korekomite.
Против
Твърдо против! Помня държавните бензиностанции в соца. Беше епична корупция.
Против
За държавни, стига да са ни манипулирали, трябва регулация на пазара от страна на държавата