Новата наредба за обучение на кандидат-шофьори, пусната за обществено обсъждане, разбуни духовете в бранша.
Част от промените предвиждат инструкторите да плащат допълнителна застраховка на автомобилите, както и въвеждането на електронен дневник за бъдещите шофьори, в който да се отразяват часовете от теоритичната и практическата подготовка. Новите правила ще изискват от автошколите да имат търговски лиценз, всички шофьори да са на трудов договор, а автомобилите да са собственост на самите школи. Също така инструктор с отнети шофьорски точки от талона си няма да може да изпълнява професията си.
Промените обаче възмутиха автоинструктури, които заплашват да излязат на национален протест на 7 октомври.
По темата TOPNOVINI.BG представя мнението на председателя на Съюза на центровете на авто-мото подготовка Йонко Иванов и на ръководителя на ИА „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски.
Снимка: БГНЕС
Йонко Иванов определи промените като лобизъм. Според него те ще доведат до допълнителни административни тежести за бизнеса и нови корупционни практики. „Не се прави нищо за подобряване качеството на обучението и за облекчение на изпитите. Вкарват се нови четири допълнителни институции в лицето на пожарната и служба „Трудова медицина“, която трябва да определи колко ученици могат да бъдат в един кабинет, след като до момента това се решаваше от Министерство на образованието. Изисква се и застраховка „Професионална отговорност“, след като имаме „Гражданска отговорност“, обясни председателят на Съюза на центровете на авто-мото подготовка.
Според Иванов съставителите на наредбата искат да унищожат бизнеса. „Липсва диалог с хората, които са на държавна заплата. Не продавам кебапчета, за да бъда търговски обект. Извършвам обучителна дейност“, заяви той и призова да се оттеглят наредбите, обслужващи дадени фирми. „Същите фирми провеждаха обучение и тестове по време на ситуацията с вируса. Никаква реакция и отговор на нашите въпроси - кои от учебните центрове по време на карантината са провеждали обучения и са издавали удостоверение по Наредба 41, както и са провеждани и психологически изследвания по Наредба № 36. Ето това е спекулата. Нашата кауза е, че преподавател се става с любов, не с корупционни намерения“, категоричен е той.
Снимка: БГНЕС
Бойко Рановски обаче е категоричен, че с новите правила се цели подобряване на подготовката на младите шофьори, както и по този начин да бъдат намалени произшествията по пътищата. Във връзка с твърдението, че промените са лобистки, той заяви, че до този момент никой не е посочил конкретно кои текстове са проблемни. Рановски е категоричен, че новата наредба за обучение на кандидат-шофьори е написана след многократни обсъждания с бранша и други институции, които имат отношение по темата с пътната безопасност.
„С проекта се въвеждат правила, еднакви за всички в бранша. Тези правила искаме да ги уеднаквим – часове, регистри дневници – да бъде електронно. Всичко в момента се води на хартия. От контролните органи се очаква при несъответствие да намерят грешката в огромните купища с хартия, което е невъзможно“, каза още ръководителят на ИА „Автомобилна администрация“. Той обясни, че дневниците служат за теоретичното обучение, а за практическото – всеки курсант има собствен картон. Рановски е категоричен, че ако документите са електронни, ще спрат злоупотребите с продължителността на часовете.
„Обученията на водачи се провеждат от юридически или физически лица, регистрирани по търговския закон. В тези учебни центрове има касови апарати – дали са търговски обект, това е една регистрация в общината. Крият се обороти, не се знае каква е цената на курса в момента“, допълни Рановски.
Добави коментар